انگشت چکشی: درمان و علت

انگشت چکشی می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد و اغلب با میخچه و پینه همراه است.شکل‌گیری انگشت چکشی اگر شما آهسته روی پنجه راه بروید و متوجه شوید که انگشتان پای شما به صورت ضربدری، خمیده و یا دارای زاویه‌ غیرعادی است، احتمالاً دچار عارضه انگشت چکشی هستید. مفاصل انگشتان پا هنگامی که در داخل کفش‌های تنگ، خم می‌شوند، یا در قسمت جلوی کفش، فشرده می‌شوند، خمیده شده و به همان حالت باقی می‌مانند و این حالت، در نهایت باعث انگشت چکشی می‌گردد.

19

شکل انگشت چکشی چگونه به نظر می‌رسد؟


انگشت چکشی، ناشی از انقباض و فشردگی پا در یکی از دو مفصل انگشتان پا است. به دلیل کشیدگی تاندون‌ها، این مفاصل در طول زمان سفت و خشک‌تر می‌شود. به طوری که مفصل انگشت پا قادر به خم و راست شدن نمی‌باشد.

انگشت چکشی از قسمت وسط خمیده به نظر می‌رسد و به آن ظاهر چکش مانند می‌دهد. این وضعیت پا می‌تواند باعث درد شود، و حتی حرکت دادن انگشتان پا.را سخت‌تر کند.

انگشت چکشی ممکن است برای هر دو پا ایجاد شود، اما این عارضه برای انگشت شست پا کمتر اتفاق می‌افتد. پوشیدن کفش، این عارضه را تشدید خواهد کرد و باعث میخچه و درد خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است به دلیل خمیدگی و فشردگی انگشتان، میخچه‌هایی در بالای آنها ایجاد شود، یا میخچه‌‌های بسیار دردناکی در نوک انگشتان پا ایجاد شود. میخچه و انگشت چکشی، به نوعی همراه یکدیگر هستند.

انواع انگشت چکشی


دو نوع اصلی از انگشتان چکشی وجود دارد. انگشتان چکشی می‌تواند انعطاف پذیر باشد، که بدان معنی است که انگشتان هنوز هم می‌تواند کمی حرکت کند. درمان این نوع انگشت چکشی آسان‌تر است و با تمرینات کششی، کفش گشادتر و در برخی موارد، آتل انگشت استعمال می‌شود. انگشت چکشی سفت و خشک که شکل s مانند دارد، وقتی ایجاد می‌شود که حالت خمیده انگشتان پا برای مدت طولانی بدون درمان باقی مانده است، به طوری که تاندون‌ها آنقدر سفت شده‌اند که قادر به بازگشت به حالت عادی نیستند.انگشت چکشیs  مانند، در افراد مبتلا به آرتریت شایع‌تر است. این عارضه پا معمولاً برای درمان، نیاز به انجام جراحی دارد.

چه عاملی باعث انگشت چکشی می‌گردد؟


اگرچه کفش تنگ و نامناسب ممکن است به عارضه انگشت چکشی کمک کند، اما کفش در واقع علت ایجاد آن نیست. انگشت چکشیs توسط رانده شدن به جلو و کشش تاندون ایجاد می‌شود. به این معنی که یکی از تاندون‌ها مزیت مکانیکی بیشتری بر دیگری می‌یابد و به انگشت اجازه تغییر شکل می‌دهد.

جای تعجب نیست که پوشیدن کفشی که بسیار تنگ است، می‌تواند عارضه انگشت چکشی را بدتر کند. اگر شما مایل به پوشیدن کفش‌های باریک، نوک تیز و یا پاشنه بلند هستید، به خاطر داشته باشید که با این کفش‌ها، شما در حال فشردن انگشتان پا و تاندون‌های خود هستید، که ممکن است انگشت چکشی s را تشدید کند.

چندین عامل دیگر مانند عدم تعادل بیومکانیکی، ورم مفاصل، سکته ، دیابت و عوارض عصبی و عضلانی، می‌توانند در ایجاد انگشت چکشیs  نقش داشته باشند.

به عنوان مثال، یک جراحت ساده پا نیز می‌تواند به انگشت چکشی منجر شود. اگر شما دچار کوبیدگی و یا شکستگی انگشتان پا شده‌اید، درمان نامناسب و عدم التیام آن می‌تواند منجر به انگشت چکشی شود. علاوه بر این، انگشت چکشیs ممکن است به صورت از طریق وراثت در افراد یک خانواده بروز کند.

 

تشخیص انگشت چکشی بسیار آسان است و با یک معاینه ساده پا انجام می‌شود. فیزیوتراپیست های ما در کیلینیک آرمانی، به بررسی سوابق شما و شناسایی منشاء عارضه انگشت چکشی شما می‌پردازند. استعمال کفش مناسب، انجام چند تمرین ساده، استفاده از ارتز، معمولاً می‌تواند به اصلاح این عارضه کمک کند.

درمان


  • اصلاح و یا استعمال بالشتک محافظ برای میخچه و پینه انگشتان پا.
  • استفاده از کفی‌های محافظ سفارشی پلاستیکی و یا چرمی (ارتز) در کفش‌های خود برای کمک به کاهش فشار و تغییر شکل انگشتان پا.
  • استفاده از آتل یا تسمه کوچک برای همترازی و اصلاح حالت انگشت چکشی.
  • پوشیدن کفشی که دارای باکس گشادتر و جای پنجه آزادتر است.
  • تزریق داروی ضد التهاب برای تسکین درد و التهاب

فیزیوتراپی و ورزش

متخصصین فیزیوتراپی در کلینیک آرمانی ،با استفاده از آموزش ورزش به بیماران، به آنها در کاهش درد انگشت چکشی و درمان آن کمک می‌کنند در زیر چند نمونه از ورزش‌های پیشنهادی توسط دکتر جنابی متخصص کلینیک آرمانی را به اختصار توضیح می‌دهیم:

ضربه زدن با انگشتان پا

این تمرین شبیه ضربه زدن انگشتان دست خود بر روی یک میز است. در حالی که با پاهای برهنه ایستاده‌اید، انگشتان پای خود را به سمت بالا خم کرده و از روی زمین بلند کنید. سپس، با انگشت کوچک خود شروع کنید و تمرین را تا انگشت شست پا ادامه دهید: با نوعی حرکت پیچشی با انگشتان خود به سمت پایین بر روی زمین ضربه بزنید. این تمرین را۱۰ بار در روز تکرار کنید.

تمرین فشردن و گرفتن زمین با پد انگشتان پای شما متمرکز است. در حالت ایستاده با پاهای برهنه، انگشتان پای خود را به سمت خارج بکشید و تا جایی که ممکن است آنها را صاف کنید و پد انگشتان خود را بر زمین فشار دهید. این صاف کردن و فشار دادن انگشتان، به همترازی مجدد استخوان انگشت چکشی کمک می‌کند، بعلاوه به مفصل مبتلا (مفصل اینترفالانژیال پروگزیمال) اجازه می‌دهد آزاد و نرم شود، به این ترتیب بند پروگزیمال (استخوان نزدیک به بخش اصلی پای شما) می‌تواند به موقعیت عادی خود بازگردد. شما همچنین می‌توانید این تمرین را با کفش مناسب انجام دهید. اگر نمی‌توانید این تمرین را انجام دهید، به این دلیل است که کفش شما بسیار تنگ است.

تمرین با حوله

کشیدگی و تمرینات انگشتان شما با مچاله کردن یک حوله با انگشتان پا، به شل کردن مفاصل انگشتان پا کمک می‌کند. شما می‌توانید این تمرین را ایستاده و یا نشسته انجام دهید. یک حوله کوچک بر روی زمین بیندازید و آن را با انگشتان پای خود مچاله کنید و سپس آن را دوباره صاف کنید. چند بار این عمل را تکرار کنید. با قرار دادن چیزی سنگین در انتهای حوله، مقاومت را افزایش دهید.

عمل جراحي

هنگامی که بدشکلی پا (انگشت چکشی) دردناک و یا دائمی است، انجام جراحی به تسکین درد، رفع مشکل و صاف و طبیعی شدن انگشتان پا کمک می‌کند.

خطرات مرتبط با جراحی عبارتند از:

  • آسیب عصبی.
  • عفونت.
  • تورم به مدت یک تا شش ماه پس از عمل جراحی.
  • درد و ناراحتی مداوم.
  • عود کردن دفورمیتی انگشت پا.

پس از درمان انگشت چکشی پا به روش جراحی، یک برنامه توانبخشی که معمولاً با تحمل وزنه‌‌های کامل و کفش ارتوپدی تخت است، باید اجرا شود.