درد آرنج: علت و درمان با فیزیوتراپی

10

استفاده‌ی بیش‌ازحد و یا فشار آمدن مکرر بر روی تاندون‌های نزدیک آرنج می‌تواند باعث فرسایش این بافت‌ها شود به‌خصوص در نقطه‌ی اتصال این تاندون‌ها به استخوان. اگر این بافت‌ها فرسوده شوند، ممکن است آرنج دردناک شود به‌خصوص در زمان چرخاندن مچ و کف دست. بسته به محل و شدت عارضه، بهبودی کامل ممکن است ماه‌ها زمان ببرد.

شایع‌ترین نوع درد آرنج به "آرنج تنیس‌بازان" معروف است. "آرنج گلف بازان" نیز عارضه‌ای دیگر ولی مشابه است که باعث درد آرنج خواهد شد. برخلاف نام آن‌ها، این عارضه‌ها ممکن است در اثر فعالیت‌های متفاوتی ایجاد شوند - مانند ورزش‌های راکتی، قایقرانی، وزنه‌برداری، هاکی، کشتی، شنا - برخی از فعالیت‌های فیزیکی شغلی نیز می‌توانند باعث بروز این عارضه‌ها شوند.

آیا در آرنج خود احساس درد می‌کنید؟ این مشکل می‌تواند علل بسیار زیادی داشته باشد. در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی، ما عوامل خطر محتمل برای ایجاد این درد را بررسی کرده و بهترین روش‌های درمانی برای آن‌ها را به شما ارائه می‌دهیم. قرار است که شما در طول زندگی خود از آرنج‌هایتان استفاده کنید بنابراین احتیاط در درمان عارضه‌های مربوطه اهمیت زیادی دارد. با مراجعه به کلینیک ما می‌توانید بدون نیاز به انجام عمل جراحی، آرنج خود را درمان کنید.

مفصل آرنج


اگر آرنج خود را خم‌کنید می‌توانید سه برآمدگی مجزا را بر روی آن لمس کنید. آسیب به تاندون‌هایی که عضلات را به یکی از دو برآمدگی دو طرف آرنج متصل می‌کنند یکی از شایع‌ترین علل ایجاد درد آرنج می‌باشد. این برآمدگی‌ها عبارت‌اند از:

اپی کندیل جانبی (آرنج تنیس‌بازان) - برآمدگی بر روی سطح خارجی آرنج. عضلات پشت ساعد که مسئول باز کردن پنجه می‌باشند به این برآمدگی استخوانی متصل می‌باشند. دردناک شدن این برآمدگی به نام اپی کندیلیت جانبی شناخته می‌شود. این ناحیه به شدت در خطر ابتلا به آرنج تنیس‌بازان قرار دارد چراکه جریان خون در آن ضعیف می‌باشد.

اپی کندیل داخلی (آرنج گلف بازان) - برآمدگی استخوانی بر روی سطح داخلی آرنج. عضلات روی ساعد که مسئول بستن پنجه می‌باشند به این برآمدگی استخوانی متصل شده‌اند. درد در این برآمدگی به نام اپی کندیلیت داخلی شناخته می‌شود.

11

علائم درد آرنج


تعدادی از علائم درد آرنج عبارت‌اند از:

  • درد مبهم به هنگام استراحت
  • درد به هنگام مشت کردن دست (آرنج گلف بازان)
  • درد به هنگام باز کردن انگشتان (آرنج تنیس‌بازان)
  • درد در اطراف برآمدگی آسیب‌دیده‌ی آرنج
  • ضعف در گرفتن اشیا با دست
  • مشکل و درد به هنگام گرفتن اشیا با دست به‌خصوص به هنگام کشیده بودن دست

علل ایجاد درد آرنج


بااینکه عارضه‌هایی چون آرنج تنیس‌بازان و آرنج گلف بازان ازجمله عوامل شایع ایجاد درد در آرنج می‌باشند، از عوامل دیگر می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بورسیت رادیوهومرال - بورسیت به التهاب بورس‌ها گفته می‌شود. بورس به کیسه‌های کوچکی گفته می‌شود که حاوی مایع بوده و حرکت قسمت‌های متحرک مانند مفاصل، تاندون‌ها و عضلات را روان‌تر می‌کند. بورسیت ممکن است در اثر استفاده‌ی مکرر و فشار بیش‌ازحد بر روی آرنج ایجاد شود.
  • استئوآرتریت - غضروف مفصل شکننده شده و تخریب می‌شود. تکه‌هایی از این غضروف حتی ممکن است جداشده و درون فضای غضروف در مایع سینوویال (مایع مفصلی) شناور شوند. این می‌تواند موجب بروز التهاب شود.
  • درد ارجاعی - آسیب به استخوان‌های ستون فقرات (مهره‌ها) می‌تواند عصب‌های متصل به دست را تحت تنش قرار داده و باعث احساس درد ارجاعی در ناحیه‌ی آرنج شود.
  • فشار فیزیکی بر روی اعصاب - عصب رادیال، اصلی‌ترین عصب دست می‌باشد. اگر این عصب نتواند آزادانه حرکت کند زمانی که دست باز می‌شود احساس ناراحتی خواهید کرد. عصب رادیال ممکن است در ناحیه‌ی ستون فقرات و آرنج تحت‌فشار فیزیکی قرار بگیرد. مدرکی مبنی بر تأثیرگذار بودن این فشار بر درد ناشی از آرنج تنیس‌بازان وجود ندارد.
  • پیچ‌خوردگی رباط - مفصل‌ها به‌وسیله‌ی نوارهای محکمی از بافت پیوندی در کنار یکدیگر قرارگرفته و حمایت می‌شوند که به این ساختارها رباط گفته می‌شود. پیچ‌خوردگی نوعی آسیب به مفصل است که می‌تواند باعث پارگی این رباط‌ها گردد.
  • شکستگی استخوانی- زمین خوردن و یا ضربه‌ی شدید به آرنج می‌تواند باعث شکستن یا ترک خوردن یک یا چند استخوان شود.
  • شکستگی جداشده - انقباض شدید عضلانی می‌تواند باعث خارج شدن یکی از تکه‌های استخوانی شود.
  • استئوکندریت دیسکان - در افراد جوان‌تر، یک تکه از استخوان یا غضروف ممکن است در مفصل شل شوند.
  • دررفتگی آرنج

روش‌های درمانی فیزیوتراپی برای درد آرنج


درصورتی‌که علائم عارضه بهبود پیدا نکرده و یا احتمال دردناک شدن مجدد آرنج وجود داشته باشد، می‌توانید به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. روش‌های درمانی عبارت‌اند از:

  • تمرینات تجویزشده توسط فیزیوتراپیست که به‌تدریج می‌توانند تاندون‌های شما را تقویت کنند.
  • ماساژ بافت‌های نرم با یخ
  • طب سوزنی
  • نوارپیچی آرنج و استفاده از بریس
  • داروهای مسکن درد و ضدالتهاب می‌توانند تحمل درد را آسان کنند ولی نمی‌توانند نتایج بلندمدت درمانی داشته باشند.
  • الکتروتراپی با دستگاه فیزیوتراپی TENS نوعی مسکن درد کم هزینه، بی‌خطر و غیر دارویی است. این روش توسط خود بیمار کنترل شده و خود فرد می‌تواند آن را انجام دهد.
  • مگنت تراپی - استفاده از آهنرباهای قدرتمند ساکن در محل دردناک آرنج می‌تواند التهاب را کاهش داده و باعث از بین رفتن درد و تورم شود. این مگنت‌ها باید در دوره‌های ۳ تا ۴ هفته‌ای مورد استفاده قرار گیرند.
  • الکتروتراپی برای اعمال جریان الکتریکی بر روی منطقه‌ی دردناک در طول چند جلسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • عمل جراحی - در موارد شدید و درصورتی‌که درد پس از ۱۲ ماه رفع نشده باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

جلوگیری از درد آرنج


ازجمله روش‌های کاهش خطر آسیب به آرنج می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • همیشه قبل از ورزش کردن بدن خود را گرم کرده و پس‌ازآن به‌خوبی سرد کنید.
  • همیشه به هنگام ورزش کردن از وسایل مناسب استفاده کرده و از تکنیک‌های صحیح پیروی کنید.
  • با استفاده از وزنه‌های دستی، تمرینات تقویتی انجام دهید - فیزیوتراپیست می‌تواند تمرینات صحیح را برای شما تجویز کند.
  • از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به استفاده از عضلات ساعد، انگشتان دست و مچ دارند دوری‌کنید. انجام فعالیت‌های فیزیکی که نیاز به نیروی زیاد و یا موقعیت‌های فیزیکی خاص دارند نیز توصیه نمی‌شود.