درمان آرتروز ستون فقرات و کمر با فیزیوتراپی و ورزش

آرتروز یکی از مشکلات رایج ستون فقرات است که می‌تواند علائم متعدد برای فرد بیمار به همراه داشته باشد. آرتروز ستون فقرات در اکثر موارد در بین افراد مسن مشاهده می‌شود، اما امکان مشاهده آن در بین همه گروه‌های سنی وجود دارد. آرتروز ستون فقرات مشکلی است که برای مفاصل متصل‌کننده هریک از مهره‌ها یا بندهای ستون فقرات ایجاد می‌شود.

آرتروز ستون فقرات دلایل و علائم متعددی دارد، اما رایج‌ترین روش تشخیص و درمان این مشکل بدون استفاده از عمل جراحی و با استفاده از روش‌های درمانی فیزیوتراپی می‌باشد. برخی از روش‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی برای درمان این مشکل به شرح زیر هستند:

1. فیزیوتراپی
  2. درمان دستی
  3. طب سوزنی
  4. ماساژ
  5. مگنت درمانی

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی می‌توانند از روش‌های مختلف تشخیص و درمان برای رفع مشکل شما در زمینه آرتروز ستون فقرات استفاده کنند. به این ترتیب شما می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۴۴۶۷۱۰۵۶ و ۰۹۳۰۱۸۹۱۱۷۳  جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا زمان بندی جلسه مشاوره تماس حاصل فرمایید.

ساختار ستون فقرات

مهره‌های ستون فقرات از سه محل به یکدیگر متصل هستند و در جلوی ستون فقرات مهره‌ها از طریق یک دیسک بالش‌مانند از یکدیگر جدا می‌شوند. در ناحیه پشت ستون فقرات، مهره‌ها از طریق دو مفصل کوچک به نام مفاصل فاست به یکدیگر متصل هستند. این مفاصل به همراه دیسک‌ها حرکت مهره‌ها بر روی یکدیگر و انجام فعالیت‌هایی مثل خم شدن، حرکت به جلو یا عقب و پیچ خوردن را امکان‌پذیر می‌نمایند.

مشکلات مختلف مربوط به آرتروز ستون فقرات

رایج‌ترین مشکل مربوط به آرتروز ستون فقرات استئو آرتریت یا آرتروز فرسایشی می‌باشد. هنگامی که این مشکل برای ستون فقرات ایجاد می‌شود، پزشکان از اصطلاح اسپوندیلوز برای آن استفاده می‌کند. در موارد ایجاد مشکل آرتروز برای ستون فقرات، حرکت مهره‌ها بر روی یکدیگر دردناک شده و کمر فرد بیمار خشک می‌شود. علائم مربوط به آرتروز ستون فقرات اغلب به همراه مشکلات زیر در افراد مختلف مشاهده می‌گردد:

• دیسک کمر: با فرسایش مفاصل فاست در نتیجه آرتروز ستون فقرات، دیسک‌ها نیز با گذشت زمان دچار فرسایش می‌شوند. آرتروز فاست اغلب با بیماری دیسک کمر در ستون فقرات همراه است.
  • تنگی کانال نخاعی: تنگی کانال نخاعی اغلب در بیماران مبتلا به آرتروز ستون فقرات مشاهده می‌شود. در این حالت در نتیجه پیشرفت آرتروز، اعصاب در یک فضای تنگ گیر افتاده و گاز گرفته می‌شوند. به این ترتیب به تدریج علائم مشکل تنگی کانال نخاعی در فرد مشاهده می‌گردد. این علائم می‌توانند شامل درد در ناحیه پا، بی‌حسی، احساس سوزش، و ایجاد مشکل برای راه رفتن فرد باشند.

عوامل خطر

بیمارانی در معرض خطر بالاتر ابتلا به آرتروز ستون فقرات هستند که دارای شرایط زیر باشند:

• بیماران مسن تر
  • افراد چاق
  • افرادی که کارهای سنگین انجام می‌دهند.
  • افرادی که قبلاً دچار آسیب‌دیدگی ستون فقرات شده‌اند.
  • ورزشکاران حرفه‌ای فعال در رشته‌هایی مثل پیاده روی، اسکی و ورزش‌های مانند آن
  • افرادی که دچار مشکلاتی مثل وضعیت فیزیکی نامناسب، تومور در ستون فقرات، سطح بالای فلوراید در بدن، و تجمع کلسیم در رباط‌های ناحیه کمر بوده یا بطور ارثی مستعد ابتلا به آرتروز ستون فقرات باشند.

علائم آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات در اکثر مواقع باعث خشک شدن و ایجاد درد در ناحیه پایین کمر یا گردن می‌شود. افراد دچار این مشکل اغلب با خشکی کمر خود در هنگام بیدار شدن از خواب و خروج از رختخواب مواجه می‌شوند. سایر علائم مربوط به این مشکل می‌توانند شامل بی‌حسی، ضعف، گرفتگی عضلات یا درد در ناحیه دست‌ها یا پاها باشند.

Untitleرd-2

هنگامی که آرتروز مفصل فاست ستون فقرات تشدید شود، در محل مفصل، زائده‌های استخوانی تشکیل شده و بافت اطراف آن دچار التهاب می‌گردد. به این ترتیب احتمال دارد به اعصاب قرار گرفته در محل فشار بیش از حد وارد شده و این اعصاب گاز گرفته شوند.

تشخیص

برای تشخیص ابتلا به آرتروز ستون فقرات، پزشک درباره شرایط بیماری از شما سوال کرده و بر روی شما معاینات خاص انجام می‌دهد. علاوه بر این پزشک می‌تواند از آزمایش‌های دیگر به شرح زیر برای تشخیص بهتر مشکل استفاده کند:

• عکس برداری رادیولوژی
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • میلو گرافی
  • اسکن استخوان- آزمایشی که در آن از استخوان‌ها عکس رادیو اکتیو گرفته شده و به این ترتیب محل‌های شکستگی استخوان یا تشکیل استخوان مشخص می‌شود.

در هنگام انجام معاینات فیزیکی پزشک اقدامات زیر را برای بیمار انجام می‌دهد:

1. بررسی محدودیت‌های حرکتی ایجاد شده برای بیمار
  2. بررسی درد یا سایر علائم ایجاد شده در هنگامی که در ستون فقرات کشیدگی بیش از حد ایجاد می‌شود (در حالت خم شدن ستون فقرات به عقب)
  3. کنترل عملکرد عصبی عادی در بازوها و پاها در ارتباط با مسائلی مثل احساس کردن، قدرت عضلات و رفلکس آنها.

درمان آرتروز ستون فقرات

درمان آرتروز ستون فقرات بستگی به علائم مشکل در بیمار دارد. روش‌های درمان در این حالت همیشه با توصیه‌های ساده شروع شده و در صورتی که این توصیه‌ها به مقدار کافی برای درمان موثر نباشند، درمان وارد مراحل پیشرفته‌تر می‌شود. انواع روش‌های درمانی مورد استفاده در این حالت به شرح زیر هستند:

فیزیوتراپی و ورزش گردن

از فیزیوتراپی برای تقویت عضلات در ناحیه ستون فقرات استفاده می‌شود. با حمایت بیشتر عضلات از ستون فقرات، فشار کمتری بر مفاصل فاست وارد خواهد شد. لازم به ذکر است حتی برای بیمارانی که از نظر بدنی ورزیده و فعال هستند نیز امکان تقویت بیشتر عضلات اطراف ستون فقرات جهت تسکین علائم مشکل وجود دارد. در نتیجه با استفاده از یک برنامه ورزشی منظم می‌توان درد بیمار را کاهش داده و وضعیت خواب فرد را بهبود بخشید. علاوه بر این ورزش کردن می‌تواند در بهتر کردن حالت روحی فرد و کاهش استرس وی نقش موثر داشته باشد. برای مثال راه رفتن یکی از بهترین تمرین‌های حرکتی برای درمان آرتروز ستون فقرات می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات در مورد بهترین تمرینات ورزشی تقویت کمر و عضلات آن، می‌توانید کلیک کنید و مقاله مورد نظر را مشاهده فرمایید.

کاهش وزن

کاهش وزن برای بیمارانی که با مشکل فرسایش مفاصل روبرو شده‌اند، دشوار می‌باشد. به هر حال، کاهش حتی مقدار کمی از وزن تحت کنترل متخصصان ما می‌تواند تاثیر مناسب در تسکین درد بیمار داشته باشد. به این ترتیب با کم کردن حتی ۱۰ پوند وزن یا بیشتر، فشار کمتری به مفاصل فاست وارد شده و درد بیمار ممکن است به مقدار چشمگیر کاهش یابد.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

کمپرس سرد و گرم می‌تواند نقش بسیار موثر در کاهش درد ایجاد شده در ناحیه کمر داشته باشد. به این ترتیب افراد بیمار معمولاً متوجه می‌شوند که استفاده از کمپرس گرم برای شل کردن ستون فقرات قبل از شروع فعالیت مناسب است و کمپرس سرد بهترین نتیجه را پس از انجام فعالیت شدید دارد.

درمان دستی

درمان دستی می‌تواند مشکلات ایجاد شده در ناحیه ستون فقرات را بر طرف کند. این روش درمانی تغییری در نحوه قرارگیری یا وضعیت ستون فقرات ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند بطور موثر نقش اساسی در کاهش درد بیمار داشته باشد. گاهی اوقات از بین رفتن درد با استفاده از درمان دستی موقتی می‌باشد، اما این روش می‌تواند یک درمان قابل قبول در شرایط عود بیماری آرتروز ستون فقرات باشد.

جهت کسب اطلاعات در مورد درمان دستی، می‌توانید کلیک کنید و مقاله مورد نظر را مشاهده فرمایید.

طب سوزنی

در این روش نقاط خاص از پوست با استفاده از تکنیک‌های مختلف تحریک می‌شوند. رایج‌ترین ابزار مورد استفاده برای این کار سوزن‌های فلزی نازکی است که به پوست بیمار وارد می‌شوند. تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد استفاده از طب سوزنی برای از بین بردن درد ایجاد شده در ناحیه پایین کمر در بعضی افراد می‌تواند سودمند و موثر باشد.

جهت کسب اطلاعات در مورد طب سوزنی، می‌توانید کلیک کنید و مقاله مورد نظر را مشاهده فرمایید.

ماساژ

بسیاری از افراد به ماساژ به عنوان یک فعالیت تفریحی یا لوکس نگاه می‌کنند. به هر حال هنگامی که شما با مشکل آرتروز ستون فقرات مواجه شده باشید، استفاده از ماساژ می‌تواند برای شما کاهش درد و ناراحتی را بطور موثر به همراه داشته باشد. در حال حاضر از روش‌های ماساژ مختلف در کلینیک آرمانی استفاده می‌شود که برخی از این روش‌ها به شرح زیر هستند:

• ماساژ سوئدی: در این روش از ضربه‌های طولانی، حرکت‌های چرخشی و ورز دادن بدن برای شل کردن عضلات سفت شده استفاده می‌شود.
  • ماساژ شیاتسو: در این نوع ماساژ فرد ماساژ دهنده نقاط خاص از بدن را ماساژ می‌دهد و به این ترتیب باعث کاهش درد بیمار می‌شود. نقاط انتخاب شده برای ماساژ در این حالت به نوع درد فرد بستگی دارد.
  • ماساژ لنفاوی: در این روش برای ماساژ دادن از پرتوی مخصوص و ضربه‌های هدفمند به منظور افزایش جریان مایع لنفاوی به خون فرد استفاده می‌شود. این نوع ماساژ برای افراد مبتلا به آرتروز بسیار مناسب می‌باشد، زیرا در بخش آسیب دیده بدن این افراد مقدار زیادی مایع در نتیجه فرآیند التهابی جمع شده است.
  • پتریساژ یا ماساژ مالشی: در این روش فرد ماساژ دهنده به آرامی پوست شما را بلند کرده و آن را ورز داده یا می‌غلتاند. این حرکت می‌تواند به ایجاد کشیدگی در بافت‌های متصل کننده عضلات به یکدیگر کمک کرده و اندکی آنها را آزاد نماید.

جهت کسب اطلاعات در مورد ماساژ، می‌توانید کلیک کنید و مقاله مورد نظر را مشاهده فرمایید.

مگنت درمانی

تمام انواع آرتروز به مگنت درمانی واکنش مثبت نشان می‌دهند، زیرا ابتلا به این بیماری باعث ایجاد التهاب در بافت‌های مختلف بدن می‌شود.

به منظور اثربخش بودن این روش درمانی می‌بایست به نکات زیر توجه شود:

• مگنت درمانی باید در نزدیک ترین فاصله ممکن به ناحیه آسیب دیده انجام شود. به این ترتیب لازم است مگنت‌ها بر روی هر یک از نقاط درد قرار داده شوند تا به این ترتیب علائم آرتروز بطور کامل از بین برود.
  • از مگنت درمانی می‌بایست بطور شبانه روزی تا زمان از بین رفتن علائم بیماری استفاده شود. در صورتی که شما در هنگام استفاده از دستگاه مگنت درمانی احساس راحتی نداشته باشید یا از آن بطور مرتب استفاده نکنید، احتمالاً نمی‌توانید طول مدت درمان لازم برای رفع مشکل خود را کامل نمایید.

جهت کسب اطلاعات در مورد مگنت درمانی، می‌توانید کلیک کنید و مقاله مورد نظر را مشاهده فرمایید.

عمل جراحی

در صورتی که استفاده از سایر روش‌های درمانی نتواند باعث کاهش علائم بیماری شود یا در مواقعی که بیمار علائمی از خود نشان دهد که در ارتباط با راه رفتن، عملکرد روده یا ادرار کردن باشد یا مشکلاتی در ارتباط با سیستم عصبی در فرد مشاهده گردد، احتمالاً عمل جراحی یک انتخاب قابل قبول برای رفع مشکل بیمار خواهد بود.