درمان تریگرپوینت یا نقاط ماشه ای (نقاط دردناک عضلانی)

9

سندرم نقاط ماشه‌ای یک درد مزمن است.در سندرم نقاط ماشه‌ای فشار بر روی نقاط حساس در عضلات (نقاط ماشه‌ای) ایجاد می‌شود که باعث درد در قسمت‌های در ظاهر نا‌مرتبط بدن می‌شود. این درد ارجاعی (درد در‌جایی از بدن که علت آن در جای دیگر است) نامیده می‌شود. سندرم نقاط ماشه‌ای یا نقاط دردناک عضلانی معمولاً بعد از انقباض‌های مکرر عضلات رخ می‌دهد.

در‌حالی‌که تقریباً همه این درد تنش عضلانی را تجربه کردند ، ناراحتی ناشی از سندرم نقاط ماشه‌ای سخت‌تر(سمج‌تر) یا بد‌تر است. گزینه‌های درمانی در کلینیک آرمانی برای سندرم نقاط ماشه‌ای شامل فیزیوتراپی ، سوزن خشک(طب سوزنی) و تزریقات تریگرپوینت است. داروهای مسکن و تکنیک‌های ریلکس کردن نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند.

علائم


علائم و نشانه‌های سندرم نقاط ماشه‌ای ممکن است شامل:

  • درد عمیق و تیر کشیدن عضلات
  • درد مقاوم و مداوم که در حال بدتر شدن است.
  • یک گره حساس در عضله
  • مشکل در خوابیدن به علت درد

وقتی به دکتر مراجعه می‌کنید:
اگر تجربه‌ی درد عضلانی را‌ دارید که از آن خلاص نمی‌شوید، یک‌وقت ملاقات با دکتر بگیرید. تقریباً همه دردهای عضلانی دوره‌ای را تجربه کرده‌اند. اما اگر درد عضله علی‌رغم استراحت، ماساژ و خود‌ درمانی‌های مشابه، ادامه داشت حتماً یک قرار یک وقت با دکتر بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های درمانی ما و یا تعیین وقت ملاقات با متخصصین ما می‌توانید از طریق شماره ۰۲۱۴۴۶۷۱۰۵۶ - ۰۹۳۰۱۸۹۱۱۷۳ با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

علل


نواحی حساس فیبرهای عضلانی محکم در عضلات شما بعد از آسیب و جراحت یا استفاده بیش‌از‌حد شکل می‌گیرند.این نواحی حساس تریگر پوینت (نقاط ماشه‌ای) نامیده شده‌اند.نقاط ماشه‌ای در یک عضله می‌توانند باعث فشار و درد در سراسر عضله شوند.وقتی این نقاط مقاوم و بدتر شوند ، دکتر‌ها آن را سندرم نقاط ماشه‌ای می‌نامند.

عوامل خطرزا


سندرم نقاط ماشه‌ای به‌وسیله‌ی محرکی مثل فشار ، در عضلات ایجاد می‌شوند.عواملی که ممکن است احتمال ایجاد نقاط ماشه‌ای را افزایش دهد عبارت‌اند از:

  • آسیب عضلانی: یک آسیب عضلانی حاد یا استرس‌‌‌‌های عضلانی مداوم منجر به گسترش نقاط ماشه‌ای می‌شود. برای مثال ، نقطه‌ای در یا نزدیک به یک عضله‌ی خسته ممکن است تبدیل به نقاط ماشه‌ای شود. حرکت‌های تکراری و حالت‌های نشستن یا ایستادن نادرست نیز ممکن است احتمال ایجاد این نقاط را افزایش دهد.
  • استرس و اضطراب: افرادی که تجارب استرس و اضطراب مداوم دارند ،ممکن است بیشتر مستعد گسترش نقاط ماشه‌ای در عضلاتشان باشند. یک تئوری بر آن است که این افراد ممکن است به‌ احتمال‌ زیاد عضلاتشان گره بخورد، یک‌شکل از فشار مکرر که باعث ایجاد نقاط ماشه‌ای در عضلات مستعد می‌شود.

عوارض


عوارض مرتبط با نقاط ماشه‌ای ممکن است شامل:

  • مشکلات خواب: نشانه‌ها و علائم سندرم نقاط ماشه‌ای ممکن است خواب شب را دچار مشکل کند.ممکن است شما در‌یافتن یک خواب راحت مشکل پیدا کنید. و اگر شما در خواب جابجا شوید ممکن است به نقاط ماشه‌ای ضربه بزنید و بیدار شوید.
  • فیبرومیالژیا: برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که سندرم نقاط ماشه‌ای ممکن است به توسعه‌ی فیبرومیالژیا در برخی از افراد کمک کند. یک وضعیت مزمن است که خصوصیات درد گسترده می‌شوند.بر این باورند که مغز افراد مبتلا‌به فیبرومیالژیا به‌ مرور‌‌ زمان نسبت به سیگنال‌های درد حساس‌تر می‌شوند.برخی از دکتر‌‌‌‌‌‌‌‌ها باور دارند که سندرم درد فیبرومیالژیا ممکن است نقشی در شروع این روند ایجاد کند.

آزمایش و تشخیص


در معاینه‌ی فیزیکی، دکتر شما از فشار انگشت ملایم در نواحی درد برای احساس نواحی پرتنش استفاده کند. روش‌های خاص فشار دادن نقاط ماشه‌ای می‌تواند واکنش‌های خاصی را استنباط کند. برای مثال، مشکل شما ممکن است یک کشش عضلانی باشد. درد عضلانی علت‌های احتمالی بسیاری دارد. دکتر شما ممکن است آزمایش‌ها و روش‌های دیگر برای رد کردن سایر علل درد عضلانی توصیه کند.

درمان‌ها و دارو‌ها


درمان سندرم نقاط ماشه‌ای معمولاً شامل داروها، تزریقات به نقاط ماشه‌ای یا فیزیوتراپی هستند. هیچ شواهد قطعی استفاده از یک درمان برای دیگری را حمایت نمی‌کنند. در مورد گزینه‌ها و تنظیمات درمان نقاط دردناک عضلانی با پزشک خود صحبت کنید. شما ممکن است نیاز به امتحان بیش از یک روش برای یافتن راه تسکین دردتان داشته باشید.

داروها

داروهایی که برای سندروم نقاط ماشه‌ای تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

  • مسکن‌ها: مسکن‌‌‌های بدون نیاز به نسخه پزشک مثل ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم، در برخی از افراد ممکن است مؤثر باشند.یا دکتر شما ممکن است مسکن‌های قوی‌تری را برای شما تجویز کند.برخی دارو‌ها نیز به‌صورت تکه‌های مشمع در دسترس‌اند که روی پوست قرار می‌گیرند.
  • داروهای ضد‌افسردگی: بسیاری از انواع داروهای ضدافسردگی می‌توانند به رفع درد کمک کنند.برای برخی افراد با سندرم نقاط ماشه‌ای،آمی‌تریپتیلین به نظر می‌رسد که برای کاهش درد و خواب راحت مؤثر باشد.
  • آرام‌بخش: کلونازپام(klonopin)کمک می‌کند تا عضلات تحت تأثیر سندرم نقاط ماشه‌ای ریلکس شوند. این باید با دقت مصرف شود زیرا باعث خواب‌آلودگی می‌شود و می‌تواند ایجاد عادت کند.

درمان فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست می‌تواند یک برنامه درمانی برای کمک به کاهش درد بر اساس علائم و نشانه‌های ظاهر شده در شما توصیه کند.فیزیوتراپی برای از بین بردن سندرم

نقاط ماشه‌ای شامل:

  • کشش: یک فیزیوتراپیست ممکن است شما‌را به انجام ورزش‌های کششی ملایم که به کاهش درد ایجاد‌شده در عضلات شما کمک می‌کند تشویق کند.اگر شما احساس درد در نقاط ماشه‌ای در حین انجام ورزش‌ها کردید، فیزیوتراپیست ممکن است یک محلول بی‌حسی روی پوست شما اسپری کند.
  • آموزش طرز صحیح استقرار(ایستادن و نشستن): بهبود وضعیت استقرار می‌تواند به از بین بردن نقاط ماشه‌ای ،به‌خصوص در گردن کمک کند. ورزش‌هایی که موجب تقویت عضلات اطراف نقاط ماشه‌ای شود از کار زیاد هر عضله اجتناب می‌کند.
  • ماساژ حرفه‌ای با دست: یک فیزیوتراپیست ممکن است عضلات تحت تأثیر را برای رهایی از درد ماساژ دهد.فیزیوتراپیست ممکن است از ضربه‌های بلند‌مدت دست بر روی عضله یا ایجاد فشار روی نواحی خاصی از عضله برای رها شدن از تنش استفاده کند.
  • گرما: استفاده از گرما، از طریق یک بسته گرم یا دوش آب گرم، به از بین بردن تنش و درد در عضلات کمک می‌کند.
  • اولتراسوند: این گونه از درمان‌ها از امواج صوتی برای افزایش گردش خون و گرما، که ممکن است عضلات مبتلا به سندرم نقاط حاشیه ای را درمان کند، استفاده می‌کنند.

روش‌های سوزنی

تزریق یک عامل بی‌حس‌کننده یا استروئید در نقاط ماشه‌ای می‌تواند به کاهش درد کمک کند.در برخی از افراد، فقط عمل وارد کردن سوزن به نقاط ماشه‌ای به از بین بردن تنش عضلانی کمک می‌کند.این روش را سوزن زنی خشک (طب سوزنی) می‌نامند، این تکنیک شامل وارد‌کردن سوزن در چندین محل در اطراف نقاط ماشه‌ای است.طب سوزنی نیز به نظر می‌رسد برای برخی از افرادی که سندرم نقاط‌ ماشه‌ای دارند مفید است.

شیوه ی زندگی و روش‌های خانگی

اگر شما دارای سندرم نقاط ماشه‌ای هستید، مراقب خودتان باشید.اقدامات خود مراقبتی برای سالم نگه‌داشتن بدن ممکن است تمرکز برای مقابله با درد را آسان‌تر کند.سعی کنید:

  • ورزش: ورزش ملایم می‌تواند به شما در مقابله بهتر با درد کمک کند.وقتی درد شما اجازه حرکت را به شما می‌دهد.از دکتر خود یا فیزیوتراپ در مورد ورزش‌های مناسب سؤال کنید.
  • ریلکس: اگر شما استرس یا تنش دارید، ممکن است درد بیشتری را تجربه کنید.راه‌هایی برای ریلکس شدن پیدا کنید.مراقبه، نوشتن در یک مجله یا صحبت کردن با دوستان می‌تواند مفید باشند.
  • مراقب بدن خود باشید: یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها داشته باشید.خواب کافی داشته باشید.مراقبت از بدن به‌طوری‌که بتوانید انرژی خود را برای مقابله با درد قرار دهید می‌تواند مؤثر شود.