درمان خشکی وگرفتگی شانه و بازو(یخ زدگی شانه یا فروزن شولدر)با فیزیوتراپی و ورزش

شانه

یخ‌زدگی یا خشکی و گرفتگی شانه یک از شایع‌ترین منابع درد شانه است.
اگرچه عموماً شانه یخ‌زده (فروزن شولدر) نادیده گرفته شده یا با آسیب‌دیدگی روتاتور کاف اشتباه گرفته می‌شود، اما این عارضه علائمی با یک الگوی مشخص داشته و منجر به درد شدید شانه، کاهش سطح عملکرد شانه و در نهایت گرفتگی شانه می‌شود. به زبان ساده می‌توان گفت، درد و گرفتگی شانه ناشی از التهاب کپسول شانه (کپسولیت) و چسبندگی فیبرها است که باعث محدود شدن حرکت شانه می‌شوند.

در کلینیک آرمانی، درمان‌های فیزیوتراپی ارائه شده برای گرفتگی شانه، بسته به اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارید، و متناسب با نیازهای خاص شما ارائه می‌شوند.

بسته به درجه یخ‌زدگی شانه متخصصین ما ممکن است از یک یا چند مورد از درمان یخ زدگی شانه که در  زیر آورده شده استفاده کنند:

• برنامه ورزشی برای شانه یخ زده
  • حرکت دادن شانه
  • طب سوزنی و درای نیدلینگ
  • تزریق داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی
  • مگنت تراپی
  • بستن شانه یخ‌زده با نوار چسب مخصوص

شانه یخ‌زده چه عللی دارد؟

متأسفانه، هنوز موارد نامعلوم زیادی در مورد یخ‌زدگی شانه (فروزن شولدر) وجود دارد. یکی از این موارد علت خشکی شانه است. هرچند که نظریه‌های زیادی در این مورد مطرح شده، با این حال هنوز در جامعه پزشکی در مورد علت واقعی بروز شانه یخ‌زده و علت خشکی شانه اختلاف نظر وجود دارد.

چه اطلاعاتی در مورد شانه یخ‌زده وجود دارد؟

عارضه شانه یخ‌زده باعث کوچک شدن کپسول مفصل شانه و در نهایت بروز درد و کاهش دامنه حرکتی شانه می‌شود. کپسول شانه‌ عمیق‌ترین لایه‌ی بافت نرم موجود در اطراف محدوده مفصل شانه بوده و نقش عمده‌ای در حفظ استخوان بازو در کاسه مفصل شانه دارد.

نرمال یخ زدهذ

علائم شانه یخ‌زده کدامند؟

شانه یخ‌زده سه مرحله دارد، که هر کدام علائم متفاوتی دارند.
این سه مرحله عبارتند از:

۱- مرحله یخ زدن: در این مرحله ابتدا درد در اطراف شانه بوده و سپس دامنه حرکتی شانه کمتر و کمتر می‌شود. این مرحله به نام مرحله قرمز نیز شناخته می‌شود، زیرا در این زمان، تحت آرتروسکوپی، کپسول به رنگ قرمز دیده می‌شود.
۲- مرحله یخ‌زدگی: درد بسیار کم بوده و دیگر دامنه حرکتی کم یا زیاد نمی‌شود. این مرحله به نام فاز صورتی نیز شناخته می‌شود، زیرا در این مرحله، تحت آرتروسکوپی، کپسول به رنگ صورتی دیده می‌شود.
۳- ذوب شدن: دامنه حرکتی به تدریج بازگشته، اما به دلیل عدم استفاده از شانه کمی ضعف وجود دارد. این مرحله به نام فاز سفید نیز شناخته می‌شود، زیرا در این مرحله، تحت آرتروسکوپی، کپسول به رنگ سفید دیده می‌شود.

در صورت عدم درمان خشکی شانه، هر مرحله می‌تواند به طور متوسط ۶ تا ۸ ماه طول بکشد.

تشخیص طبی شانه یخ‌زده چگونه است؟

تشخیص طبی

شانه یخ‌زده را می‌توان در کلینیک و با توجه به علائم و نشانه‌های بیمار تشخیص داد.
تشخیص بالینی شانه یخ‌زده را می‌توان از طریق معاینه کامل شانه انجام داد. فیزیوتراپ از شما خواهد پرسید که در انجام کدام فعالیت‌های فیزیکی مشکل دارید.

شایع‌ترین مشکلات ناشی از این عارضه عبارتند از:

• ناتوانی از بردن دست به بالاتر از ارتفاع شانه
• ناتوانی از پرتاب توپ
• ناتوانی از دراز کردن سریع دست برای گرفتن چیزی
• ناتوانی از بردن دست به پشت کمر، مثلاً برای بستن سینه‌بند یا قرار دادن پیراهن زیر شلوار
• ناتوانی از کشیدن دست به طرفین یا به پشت سر. مثلاً برای بستن کمربند ایمنی
• ناتوانی از خوابیدن به پهلو

گاهی اوقات، پزشک دستور به انجام ام‌آرآی و عکسبرداری رادیولوژی می‌دهد تا مطمئن شود این عارضه علت دیگری ندارد. عکس‌های رادیولوژی، عارضه شانه یخ‌زده را نشان نمی‌دهند. اما می‌توان از طریق ام‌آر‌آی، یا ترجیحاً ام‌آراِی (MRA)، وجود این عارضه را به طور قطعی تشخیص داد. آرتروگرافی شانه با کنتراست مضاعف روش سنتی تشخیص شانه یخ‌زده است، البته اگر بیمار توسط یک متخصص ماهر ارزیابی شود به این روش نیازی نخواهد بود.

معمولاً یک متخصص شانه غیرماهر در تشخیص شانه یخ‌زده اشتباه کرده یا آن را با آسیب‌دیدگی روتاتور کاف اشتباه می‌گیرند. از آنجا که هر درمان و بهبودی آن تفاوت چشمگیری با روش‌های درمانی دیگر دارد، تشخیص دقیق این عارضه امر مهمی است.

معاینه فیزیکی شانه یخ‌زده

هنگام معاینه، فیزیوتراپ از بیمار می‌خواهد تا شانه را در جهات مختلف حرکت دهد. در شانه یخ‌زده، گرفتگی شانه دارای الگوی به خصوصی است:

چرخش به خارج- خمش- چرخ به داخل.

در حالت عادی، قدرت روتاتور کاف هنوز هم طبیعی بوده و تنها درد مانع از حرکت شانه می‌شود.
در اینجا، آسیب‌دیدگی در عمق شانه اتفاق می‌افتد که بنابراین باعث حساس به لمس شدن شانه نشده و در معاینات از طریق لمس کردن شانه قابل تشخیص نیست.
حرکات سریع باعث درد بسیاری می‌شوند، طوری که بیمار مجبور می‌شود از انجام هرگونه حرکت سریعی مانند دراز کردن دست یا پرتاب اجسام اجتناب می‌کند.

چه کسانی بیشتر در معرض یخ‌زدگی شانه قرار دارند؟

شانه یخ‌زده بیشتر در افراد ۳۵ تا ۵۰ ساله بروز می‌کند.
این عارضه می‌تواند اولیه، یعنی بدون یک دلیل شناخته شده، یا ثانویه، یعنی ناشی از یک بیماری یا آسیب‌دیدگی زمینه‌ای، باشد.
برخی عوامل خطرزا وجود دارد که افراد را مستعد ابتلا به شانه یخ‌زده می‌سازند. این عوامل عبارتند از:
• ترومای شانه
• جراحی
• عارضه‌های التهابی
• کم ‌تحرکی شانه
• بیماری خود ایمنی
• سرطان دهانه رحم، و
• پرکاری تیروئید
تقریباً ۲۰% از کسانی که قبلاً در یک شانه دچار شانه یخ‌زده شده‌اند در آینده نیز در شانه دیگر دچار این عارضه خواهند شد.

درمان شانه یخ‌زده

درمان شانه ها

در کلینیک آرمانی، درمان‌های فیزیوتراپی ارائه شده برای شانه یخ‌زده، بسته به اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارید، و متناسب با نیازهای خاص شما ارائه می‌شوند.

بسته به درجه یخ‌زدگی شانه متخصصین ما ممکن است از یک یا چند مورد از درمان‌های زیر استفاده کنند:
• برنامه ورزشی برای شانه یخ زده
• حرکت دادن شانه
• طب سوزنی و درای نیدلینگ
• تزریق داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی
• مکنت تراپی
• بستن شانه یخ‌زده با نوار چسب مخصوص

یخ زدن

تکنیک‌های تسکین درد از جمله حرکت دادن آرام شانه، آزادسازی عضلات، طب سوزنی، درای نیدلینگ، مگنت تراپی و نوار درمانی کششی برای کاهش درد می‌توانند در طول این فاز التهابیِ دردناک به بیمار کمک کنند. وقتی درد غیرقابل تحمل می‌شود از تزریقات درون کپسولی کورتیکواستروئیدها استفاده می‌گردد.
باید مراقب بود که در طول این فاز، برای درمان بیش از حد به شانه فشار وارد نشود.

یخ‌زدگی

حرکات کششی و حرکت دادن مفصل شانه، تکنیک‌های آزادسازی عضلات، طب سوزنی، درای نیدلینگ، مگنت تراپی، تزریق داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و تمرینات ورزشی جهت بازیابی قدرت و دامنه حرکتی، برای بازگشت سریع سطح عملکرد مفیدند. البته باید مراقب بود از تمرینات بیش از حد تهاجمی استفاده نشود.
درمان‌های کنترل نشده می‌توانند به غشاء سینوویال کپسول فشار آورده و در نتیجه باعث درد شوند. یک فیزیوتراپ ماهر می‌داند چه اندازه تمرین و فشار کافی است.

ذوب شدن

حرکت دادن شانه بهترین گزینه برای بازیابی سریع و کامل دامنه حرکتی شانه است. با بالا رفتن دامنه حرکتی، فیزیوتراپ می‌تواند به شما یک سری تمرینات قدرتی بدهد تا بتوانید این دامنه حرکتی تازه به دست آمده را حفظ و کنترل کنید.

فیزیوتراپی

روشهای فیزیوتراپی مختلفی وجود دارد که می‌تواند به درمان خشکی شانه و خارج کردن شانه از حالت منجمد کمک نماید، از جمله روشهای درمان فیزیوتراپی مورد استفاده در درمان شانه منجمد می‌توان به ماساژ درمانی، درمان دستی، الکتروتراپی، مگنت تراپی، شاکویو تراپی، طب سوزنی و تزریق اوزون اشاره نمود.

ورزش‌هایی برای بهبود خشکی شانه(شانه یخ زده)

نکته: قبل از انجام هر گونه ورزش با متخصص فیزیوتراپی صحبت کنید.انجام خود سرانه این ورزش‌ها ممکن است باعث اسیب جدی در ناحیه شانه و کتف شود.

ورزش شانه 2

ورزش شانه2

آیا می‌توان از یخ‌زدگی شانه جلوگیری کرد؟

اگرچه علت بروز خود به خود یخ‌زدگی شانه مشخص نیست، اما می‌توان با اجتناب از عدم تحرک شانه به مدت طولانی، برای مثال بعد از جراحی یا آسیب‌دیدگی شانه، از یخ‌زدگی شانه‌ی ناشی از بی‌تحرکی شانه جلوگیری کرد.
به افرادی که دچار آسیب‌دیدگی شانه شده‌اند، توصیه می‌شود که با یک متخصص مانند یک فیزیوتراپ شانه در مورد تمریناتی که به جلوگیری از دچار شدن به یخ‌زدگی شانه ثانویه کمک می‌کنند مشورت کنند. این موضوع برای افرادی که در معرض خطر بالای دچار شدن به این عارضه قرار دارند اهمیت بیشتری دارد.