درمان زانو و پای ضربدری با فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی و ورزش

%d8%b1%d8%b1

پا و زانوی ضربدری به معنای وجود قوس غیرطبیعی در قسمت پایینی پاها می‌باشد که باعث می‌شود فاصله‌ی بین مچ پاها بسیار زیاد باشد و زانو‌ها به یکدیگر بیش از حد نزدیک باشند یا حتی به هم برخورد داشته باشند. البته بسیاری از کودکان در سال‌های اول زندگی، پای ضربدری دارند که این حالت طبیعی است و بعد از مدتی برطرف می‌شود، اما برخی از افراد بر اثر اختلالات ژنتیکی یا بیماری متابولیسمی استخوان به این بدشکلی اسکلتی دچار می‌شوند. افرادی که دفورمیتی پای آنها بسیار شدید است، نمی توانند وقتی پاهای خود را صاف می‌کنند، مچ پای خود را به هم بچسبانند.

انواع پای ضربدری یا ژنو والگوم


  • ژنو والگوم ژنتیکی. این مشکل از پدر و مادر به کودک منتقل شده است یا در واقع کودک با این مشکل یا دفورمیتی اسکلتی به دنیا آمده است.
  • ژنو والگوم اکتسابی. در این حالت، کودک در هنگام به دنیا آمدن مشکل پای ضربدری ندارد، اما مدتی بعد به این مشکل دچار می‌شود.

علل و دلایل


درکودکان. پای ضربدری در اغلب اوقات در کودکان دیده می‌شود. از آنجایی که استخوان‌های کودکان هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته است و در حال رشد است، کودکان بسیار مستعد دچار شدن به پا و زانوی ضربدری هستند. در صورتی که طی سالهایی که استخوان‌های کودک در حال شکل‌گیری هستند، برای استخوان زانو اتفاقی بیافتد، ممکن است پروسه‌ی رشد این استخوان دچار مشکل شود و مشکلات عدیده‌ای را به وجود بیاورد.

در بزرگسالان. زانو و پای ضربدری در بین بزرگسالان هم چندان نادر نیست، خصوصا که افرادی که به انواع عفونت‌های استخوانی و بیماری‌های مفصلی مبتلا هستند، بسیار مستعد دچار شدن به زانوی ضربدری هستند، برای مثال افراد مبتلا به استئومیت، آرتروز زانو  یا روماتیسم.

برخی علل دیگر ابتلا به زانوی ضربدری عبارتند از:

  • بیماری‌های ناشی از کمبود موارد معدنی در بدن مانند ریکت و نرمی استخوان
  • عفونت‌های استخوانی
  • آسیب‌دیدگی استخوان پا (مانند شکستگی) در ناحیه ساق پا
  • چاقی بیش از حد
  • ارثی بودن دفورمیتی پا

علائم و تشخیص


پروسه‌ی تشخیص پا یا زانوی ضربدری بسیار ساده است چرا که آن مشکل دارای علائم آشکاری است. تعیین کردن ضربدری بودن پاها کار سختی نیست چرا که این موضوع با نگاه کردن به وضعیت پاهای بیمار در حالت ایستاده و نحوه‌ی راه رفتن او کاملا نمایان می‌شود.

طی پروسه‌ی تشخیصی لازم است که پزشک شدت پای ضربدری را اندازه گیری کند. این کار با اندازه‌گیری زاویه‌ی قوس ایجاد شده در پاها و همچنین بررسی تقارن زانو‌ها با یکدیگر انجام می‌شود. فراموش نکنید که در کودکان نوپا، ضربدری بودن زانو‌ها امری طبیعی است که برای اغلب کودکان پیش می‌آید و به مرور زمان به خودی‌خود برطرف می‌شود. ضربدری بودن زانو‌ها در کودکان، تنها زمانی مشکل‌ساز است که با بالا رفتن سن کودک اصلاح نشود و ماندگار بماند. کودکان تا سن ۵ الی ۵ سالگی باید به تدریج پاهایشان از حالت ضربدری (یا پرانتزی) خارج شود. پس در صورتی که پس از این سن، پای کودک شما همچنان ضربدری است، به پزشک مراجعه کنید.

کلینیک آرمانی با تشخیص به موقع پای ضربدری در کودکان و ارائه روش‌های درمانی غیرجراحی همچون برنامه‌های ورزشی و حرکات اصلاحی، این امکان را برای بیماران خود فراهم می‌کند که بهترین نتایج ممکن را از نظر بهبود ظاهر و توان حرکتی بدست آورند. این مرکز روش‌های مراقبتی و فیزیوتراپی ویژه‌ای برای بیماران پای ضربدری و سایر بیماری‌های اسکلتی و عضلانی ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان بدون جراحی پا و زانو ضربدری می‌توانید با ما تماس حاصل نمایید.

روش‌های درمانی


درمان مشکل زانوضربدری به این موضوع بستگی دارد که چه عاملی باعث بروز این مشکل شده است. در صورتی که کودکی که دچار این مشکل شده است همچنان، در حال رشد باشد، احتمال درمان او بیشتر است.

0f9332074e7594c7cafd68436a13cf65

مکمل‌های غذایی

در صورتی که زانوی ضربدری بر اثر کمبود مواد معدنی یا ویتامین‌ها ایجاد شده باشد، می‌توان آن را با تجویز مکمل‌های غذایی درمان نمود.

بریس‌های مخصوص پا و کفی کفش

در صورتی که این مشکل بعد از سن ۷ سالگی بروز کند، می‌توان برای کودک یک بریس شبانه تجویز کرد. این بریس به کفش‌ها متصل می‌شود.

v2

بریس پا برای زانوضربدری

v3

کفی کفش مخصوص زانوضربدری

ماساژدرمانی

ماساژ درمانی اغلب برای کوکانی که مشکل زانوضربدری دارند، تجویز می‌شود. این روش درمانی باید توسط متخصص ماساژدرمانی انجام شود. در این روش پای بیمار در جهت‌های خاصی حرکت داده می‌شود. اصلی‌ترین هدف روش ماساژدرمانی این است که شدت ضربدری بودن پاها کاهش پیدا کند و روند رشد استخوان‌ها به شکل صحیح هدایت شود. این روش درمانی بر روی کسانی که به سن بزرگسالی رسیده‌اند تاثیر بسیار کمی دارد و یا ممکن است تاثیری نداشته باشد.

فیزیوتراپی

فیزوتراپی و انجام تمرینات و ورزش‌های مخصوص اصلاح زانوضربدری، مهمترین بخش از پروسه‌ی درمان است. این تمرینات برای کسانی است که به تازگی درمان زانوضربدری را انجام داده‌اند و می‌خواهند، موفق شوند که که به حالت عادی فعالیت و کار کنند.

تمرینات ورزشی

قبل از شروع حرکات اصلاحی پای ضربدری با یک فیزیوتراپیست صحبت کنید. اگر در گذشته زیاد ورزش نکرده‌اید، بسیار آرام شروع کنید و تمرینات بسیار سبک انجام دهید و به تدریج شدت تمرینات را زیاد کنید. یکی از بدترین اشتباهات در این زمینه این است که بخواهید تمرینات بسیار زیاد و شدیدی را بسیار زود و سریع انجام دهید. همیشه زمانی را به گرم کردن قبل از تمرین و سرد کردن بعد از تمرین اختصاص دهید.

حرکت لانگز از کنار

یک جفت وزنه در دستان خود بگیرید و به حالتی بایستید که پاها و زانو‌های شما جفت باشد. یک قدم بلند با پای راست خود به سمت راست بردارید و سپس کمی به سمت زمین پایین بیایید (زانوی راست خم می‌شود). توجه کنید که زانوی راست شما در هنگام خم شدن از امتداد نوک شست پای شما جلوتر نرود و پای راست را تقریبا صاف نگه دارید. این حرکت را ۱۲ بار تکرار کنید و سپس برای پای دیگر نیز انجام دهید.

v4حرکات پلانک

به طرف پهلو دراز بکشید و پاهای خود را صاف کنید. با کمک ساعد دست خود از روی زمین به طرف پهلو بلند شوید به‌طوری که کل بدن شما به صورت یک خط مورب در بیاید. می‌توانید دست دیگر خود را روی لگن خود بگذارید.

v5

حرکت پا به سمت کنار در حالت خوابیده

به سمت پهلو بخوابید و پاهای خود را صاف کنید. پای بالایی را به سمت بالا بلند کنید و تا زاویه‌ی ۴۵ درجه بالا ببرید. پایتان را چند لحظه در این حالت نگه دارید و سپس به آرامی پایتان را پایین بیاورید. این حرکت را ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید و سپس برای پای دیگر انجام دهید.

v6حرکت پا به سمت کنار با تسمه‌ی متصل به وزنه

در این تمرین با کمک دستگاه بدن‌سازی می‌توانید برای اصلاح پای ضربدری، عضلات خارجی ران و لگن خود را تقویت کنید. تسمه را به پای راست خود وصل کنید و پای خود را به آرامی به طرف راست بالا ببرید. پای خود را تا جای ممکن بالا ببرید و سپس به آرامی پایین بیاورید. این حرکت را ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید و سپس برای پای دیگر انجام دهید.

images

بالا رفتن روی استپ از کنار

بیایستید و یک استپ ورزشی را در سمت راست خود قرار دهید. دستان خود را مقابل قفسه سینه خود قراردهید. پای راست خود را روی استپ بگذارید، روی پایتان بلند شوید و بعد از این که پای راست شما کاملا صاف شد، چند لحظه در این حالت بمانید و سپس به آرامی دوباره به حالت اولیه بازگردید. این حرکت را ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید و سپس برای پای دیگر انجام دهید.

v8

پرس زانو

بنشینید و پاهای خود را صاف کنید و سپس یک حوله که به صورت رول پیچیده شده است را زیر یکی از زانوهای خود قرار دهید. عضلات ران پای خود را منقبض کنید و پشت زانوی خود را به سمت حوله فشار دهید و سه ثانیه در این حالت بمانید. به آرامی عضلات خود را شل کنید. این حرکت را ۹ تا ۱۰ بار تکرار کنید و سپس برای پای دیگر انجام دهید.

v9انقباض عضلات همسترینگ

v10اسکات در حالت تکیه به دیوار

پشت به یک دیوار بایستید. پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید و کمی از دیوار فاصله بگیرید و به دیوار تکیه دهید. سپس روی زانوی خود خم شوید و نهایتا تا ۹۰ درجه زانوی خود را خم کنید، ۵ تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید. در هنگام انجام این حرکت، عضلات شکم خود را کمی منقبض کنید. همچنین که قدرت پاهای شما بیشتر می‌شود، به تدریج زمان تمرین را افزایش دهید.

v11بالا آوردن پا در حالت صاف

به پشت بخوابید و هر دوپ ای خود را بالا بیاورید، به طوری که نسبت به زمین عمود باشند. زانوهای خود را کمی خم کنید. بدون تغییر دادن زاویه خم زانو‌ها و یا گودی کمر، عضلات شکم را منقبض کنید و پاها را به آرامی پایین بیاورید و تا جای ممکن به زمین نزدیک کنید (اما روی زمین نگذارید). سرعت پایین آوردن پاها به گون‌های باشد که ۳ تا ۵ ثانیه طول بکشد.

untitled

حرکت پل با یک پا

v13

انقباض عضلات خارج ران با تکیه به دیوار

کنار دیوار بیایستید به‌طوری که سمت چپ شما به سمت دیوار باشدو بین خود و دیوار و در ارتفاع معادل شکمتان، یک توپ مخصوص ورزشی بگذارید . سپس پای چپ خود را بالا بیاورید به طوری که ران پای شما با زمین موازی باشد. به آرامی با قسمت خارجی ران به توپ فشار بیاورید. سپس به آرامی فشار را کم کنید و دوباره حرکت را تکرار کنید.  این حرکت را ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید و سپس برای پای دیگر انجام دهید.