درمان سردرد شدید و میگرن با فیزیوتراپی و تحریک مغناطیسی مغز

ft

سردرد و سردرد پشت سر یک مشکل بسیار متداول است و می‌تواند ناشی از تمام استرس‌هایی باشد که ما در زندگی روزانه خود با آنها سر و کار داریم. کمبود خواب، کم‌آبی بدن و مشکلات سینوسی نیز می‌تواند علت سردرد در خواب، سردردهای دردناک و حتی میگرن شود.

در بسیاری از موارد، سردرد از گردن شروع می‌شود. این رایج‌ترین نوع سردرد است که با نام سردرد شدید با منشأ گردنی شناخته می‌شود؛ این نوع سردرد می‌تواند محرکی برای سردردهای میگرنی باشد. در صورتی که درمان دارویی میگرن و استراحت فایده‌ای نداشت و سردرد شما را تسکین نداد، فیزیوتراپی می‌تواند یک گزینه مناسب برای رها شدن از شر میگرن باشد.

فیزیوتراپی یک راه ‌حل عالی است که به‌طور طبیعی سردرد را درمان و از بروز آن جلوگیری می‌کند. فیزیوتراپی روی عضلات، مفاصل، عصب‌ها و دیگر بافت‌های بدن تأثیر می‌گذارد و از این‌رو می‌تواند در درمان سردرد مفید باشد. سردرد بیماری رایجی است که فیزیوتراپیست‌های کلینیک فیزیوتراپی آرمانی قادر به درمان آن هستند؛ آنها در اکثر موارد در کاهش سردرد و جلوگیری از بروز آن در آینده، موفق هستند.

همکاران ما در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره به شما عزیزان در زمینه درمان سردردهای شدید با فیزیوتراپی هستند. جهت دریافت مشاوره و گرفتن نویت از متخصص فیزیوتراپی می‌توانید با ما تماس حاصل نمایید.

چرا فیزیوتراپی؟

فیزیوتراپی یک گزینه طبیعی عالی برای کاهش سردرد است که می‌تواند به شناسایی محرک‌های میگرن کمک کند و از بروز سردرد در آینده جلوگیری کند. از آنجا که همه‌ی فیزیوتراپیست‌ها در زمینه‌ی درمان سردرد تجربه و تخصص ندارند، انتخاب یک فیزیوتراپیست با تجربه در این زمینه بسیار مهم است.فیزیوتراپی می‌تواند برای درمان سردردهای میگرنی یک راه ‌حل بلندمدت باشد. اگر به میگرن مزمن مبتلا هستید و از عهده تحمل این بیماری برنمی‌آیید، وقت آن رسیده که پزشک خود را رها کنید و به یک فیزیوتراپیست با تجربه مراجعه کنید.

درمان‌های فیزیوتراپی

untitlehfgd

فیزیوتراپیست با انجام یک معاینه اولیه، نوع سردرد شما و همچنین علت آن را مشخص خواهد کرد. فیزیوتراپیست مطابق با نوع سردرد شما یک برنامه درمانی منحصر به فرد طراحی می‌کند که ممکن است شامل برخی از روش‌های درمانی زیر باشد.

ورزش

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که جنبه‌ی درمانی ورزش هم ردیف مصرف دارو و استراحت کردن است؛ به ویژه زمانی که برای برطرف کردن میگرن به کار گرفته شود. فیزیوتراپی می‌تواند از طریق ورزش‌های گردن و کمر، شدت و تکرر میگرن را تا حد زیادی کاهش دهد.تمرینات فیزیوتراپی همچنین می‌تواند تحرک مفاصل را بهبود بخشد و عضلات گردن و قسمت فوقانی کمر را تقویت کند؛ این کار به کاهش شدت سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

درمان دستی

فیزیوتراپیست‌هایی که در زمینه‌ی درمان دستی آموزش دیده‌اند، می‌توانند مفاصل و بافت نرم اندام‌ها را به حرکت درآوردند و ماساژ دهند؛ این کار به تسکین سردردهای ناشی از مشکلات مربوط به مفاصل و عضلات واقع در ستون فقرات گردن، کمک می‌کند. درمان دستی برای اغلب اشخاصی که دچار میگرن یا هر نوع سردرد دیگری هستند، تسکین درد قابل ‌توجهی را به ارمغان می‌آورد.

s2

فیزیوتراپیست‌های آموزش‌دیده در زمینه‌ی درمان دستی با انجام ماساژ، می‌توانند سردرد را برطرف کنند.

آموزش چگونگی طرز قرار گرفتن بدن

تمام تمرینات تقویتی و حرکات کششی برای آموزش طرز صحیح قرار گرفتن بدن، ارائه شده‌اند. این تمرینات به ما یاد می‌دهند که چگونه دستاوردهای دوره درمانی را حفظ کنیم.لازم است همه‌ی ما اصول اولیه طرز صحیح قرار گرفتن بدن را بدانیم، زیرا ممکن است برحسب عادت حالات نشستن، ایستادن و یا خوابیدن را درست اجرا نکنیم. فیزیوتراپیست می‌تواند مقالات پژوهشی در این موضوع به شما ارائه و طرز صحیح قرار گرفتن بدن در حالات مختلف را به شما یاد بدهد.

گرما و سرمادرمانی

فوت‌وفن‌های قدیمی گرما و سرمادرمانی یک چیز عجیب و فوق‌العاده است. شما می‌توانید این روش را به عنوان یک درمان خانگی انجام دهید. برای نواحی متورم از سرما و برای ایجاد جریان خون بیشتر از گرما استفاده کنید.

بیوفیدبک حرارتی و نوروفیدبک

اطلاعات مربوط به نوروفیدبک و بیوفیدبک روز به روز در حال افزایش است؛ این روش‌ در درمان سردردهای میگرنی نتایج مثبتی ارائه داده است. نوروتراپی اصطلاح گسترده‌ای است که به انواع روش‌های بیوفیدبک اشاره دارد؛ منظور بیوفیدبکی است که برای ارائه اطلاعات سیستم عصبی مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل جریان خون، حرارت خروجی از مغز یا فعالیت الکتریکی مغز می‌شود. نوروفیدبک (که با نام بیوفیدبک EEG نیز شناخته می‌شود) معمولاً به بیوفیدبک مبتنی بر فرکانسی اشاره دارد که برای بدست آوردن اطلاعات امواج مغزی بیمار از EEG استفاده می‌کند و به تدریج و به طور ماهرانه به بیمار می‌آموزد که چگونه فعالیت امواج مغز خود را تغییر دهد.

این تکنیک‌ها بیماران را قادر می‌سازند تا بدون نیاز به استفاده از دستگاه بیوفیدبک، به طور خودکار سردرد خود را متوقف کنند. این بیماران بیوفیدبک را به عنوان راهی توصیف می‌کنند که به آنها کمک می‌کند این توانایی را پیدا کنند که بهتر خود را تعدیل کنند. این کار با یادگیری چگونگی کنترل EEG مغز و کاهش تنش عضلات، کُند کردن سرعت تنفس، گرم کردن دست‌ها و پیشانی و تمام اقداماتی که برای انواع بیوفیدبک لازم است، قابل ‌انجام است. تحقیقات نشان داده است که آموزش خانگی نیز یک بخش اساسی اثربخشی و حفظ دستاوردهای دوره درمان است. ترکیب کردن دستورالعمل درمان با آموزش خانگی منجر به افزایش ۲۰ درصدی اثر درمان، یعنی همان کاهش سردرد، می‌شود.

طب سوزنی

تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی در مقایسه با روش استفاده مداوم از داروهای استاندارد، اثری مشابه دارد. طب سوزنی دارای اثرات دراز مدت است و مصرف دارو را کاهش می‌دهد.

ماساژدرمانی

ماساژدرمانی می‌تواند تأثیرات سودمندی در کاهش میگرن، استرس و فشار و تنظیم خواب داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که ماساژدرمانی هم در حین درمان و هم بعد از اتمام دوره درمان، تکرر میگرن را به‌طور قابل‌ توجهی کاهش می‌دهد. این اولین شواهدی است که نشان می‌دهد ماساژدرمانی می‌تواند بعد از اتمام دوره درمان سردرد شدید ، تکرر میگرن را کاهش دهد. برای بررسی بیشتر و ارائه نتایج مطلق به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)

اثر تحریک مغناطیسی روی بیماران مبتلا به میگرن از دو جنبه‌ی پیشگیرانه و درمان بعد از شروع سردرد، مطالعه شده است. این دستگاه یک بار الکتریکی مغناطیسی در پشت سر تولید می‌کند و با این کار نیازی به عمل جراحی نیست. مطالعات نشان می‌دهد تنها کسانی از روش تحریک مغناطیسی مغز سود می‌برند که میگرن همراه با اورا (aura) دارند. اما هنگامی که برای پیشگیری میگرن از روش TMS استفاده می‌شود، تعداد و شدت حملات برای تمام کسانی که میگرن دارند (چه با اورا و چه بدون اورا) کاهش می‌یابد. این روش هیچ‌گونه عوارض جانبی جدی ندارد. شواهدی وجود دارد که اثربخشی و ایمنی روش TMS را تأیید می‌کند. در سال ۲۰۱۳ میلادی، سازمان FDA روش TMS را برای درمان میگرن همراه با اورا تأیید کرده است.

اصلاح شیوه زندگی

یکی از جنبه‌های درمان فیزیکی که می‌تواند برای بیماران مبتلا به میگرن مفید باشد؛ آموزش و تعلیم سلامت عمومی شامل ورزش، خواب، رژیم غذایی میگرن (نیازهای رژیم غذایی برای هر فرد باید توسط یک متخصص تغذیه مشخص شود) و تکنیک‌های آرمیدگی و شل کردن عضلات (تمدد اعصاب) است.

تکنیک‌های آرمیدگی و شل کردن عضلات

شواهد بحث برانگیزی در مورد میزان اثربخشی تکنیک‌های آرمیدگی و شل کردن عضلات روی میگرن وجود دارد. با این حال مقدار قابل‌ توجهی از اطلاعات حامی این تکنیک‌ها، آنها را به عنوان یک روش درمانی فرعی در نظر گرفته‌اند که می‌تواند سردرد بیماران را تا حدی مدیریت کنند.