درمان صدا دادن و تق تق زانو

Untitled

بسیاری از مواقع در هنگام خم شدن برای برداشتن اجسام یا هنگام پیاده روی صدای تق تق از زانوها شنیده می شود. در اصطلاح پزشکی به این مشکل کریپتاسیون می گویند. در مراحل اولیه نیازی به نگرانی درباره این مشکل نیست، اما اگر این مشکل با سایر علائم همراه شده یا برای مدت طولانی ادامه یابد، لازم است از روش های مناسب برای درمان آن استفاده شود.

انواع مختلف حالت های صدا دادن زانو چه هستند؟

بطور کلی امکان طبقه بندی این مشکل به سه حالت به شرح زیر وجود دارد:

• صدا دادن زانو بدون درد: شرایطی است که تق تق زانو با درد همراه نیست. این وضعیت بی خطر می باشد و نیازی به نگرانی درباره آن نیست.
  • صدا دادن زانو به خاطر آسیب دیدگی: زمانی ایجاد می شود که زانو به خاطر انواع مختلف آسیب دیدگی مثل تاثیرات ناشی از انجام فعالیت های ورزشی یا تصادف تق تق کند.
  • صدا دادن زانو بدون آسیب دیدگی: در این حالت صدا دادن زانو بدون هیچ دلیل مشخص آغاز می شود. این شرایط معمولاً در نتیجه ابتلا به بیماری های خاص همچون آرتروز یا سایر مشکلات مانند آن ایجاد می گردد.

صدا دادن زانو در حالت های ۲ و ۳ فوق می بایست به منظور پیشگیری از ایجاد مشکلات بعدی در آینده جدی گرفته شود. کلینیک فیزیوتراپی آرمانی می تواند خدمات لازم را برای تشخیص این مشکل به شما ارائه کرده و از روش های مناسب برای درمان آن استفاده کند. برخی از روش های درمانی ارائه شده به بیماران در این کلینیک برای حل مشکل صدا دادن زانو به شرح زیر هستند: طب سوزنی، مگنت تراپی، درمان با امواج شوکی، و ماساژ درمانی.

چه دلایلی باعث صدا دادن زانو می شوند؟

برخی از دلایل اصلی صدا دادن زانو به شرح زیر هستند:

تشکیل حباب در محل مفصل زانو: رایج ترین علت صدا دادن زانو که با درد همراه نیست، مربوط به تشکیل حباب های گاز در مفصل زانو و ترکیدن این حباب ها در نتیجه حرکت دادن مفصل می باشد. کشیده شدن رباط ها یا تاندون ها به مفصل نیز می تواند از دلایل دیگر صدا دادن زانو باشد.

صدا دادن زانو به خاطر پارگی مینیسک: هنگامی که رباط ها و مینیسک های زانو بیش از حد کشیده شوند، این شرایط می تواند صدا دادن زانو به همراه درد شدید در محل آسیب دیدگی را برای فرد به همراه داشته باشد.

aaaaa

صدا دادن زانو به خاطر ابتلا به آرتروز: آرتروز یک بیماری است که در نتیجه فرسایش و از بین رفتن تدریجی مفاصل با گذشت زمان ایجاد می شود و در نتیجه آن ممکن صدا از محل مفصل در هنگام حرکت دادن آن شنیده شود.

صدا دادن زانو به خاطر کندرومالاسی کشکک یا بی ثباتی غضروف: این شرایط معمولاً با بالا رفتن سن و ایجاد سایش بین کشکک و استخوان فیمور در افراد مشاهده می شود و در نتیجه آن بیمار با درد و صدا دادن زانو در هنگام حرکت دادن آن مواجه می گردد.

صدا دادن زانو به خاطر مشکل زانوی دوندگان: زانوی دونده اصطلاحی است که مطابق آن فرد در شرایطی قرار گرفته که سایش مداوم بین کشکک و استخوان فیمور وی ایجاد می شود و این وضعیت می تواند باعث صدا دادن زانو شود.

روش های درمانی موجود برای مشکل صدا دادن زانو چه هستند؟

به منظور آگاهی دقیق از لزوم استفاده از روش های درمان صدای زانو مناسب برای مشکل صدا دادن زانو لازم است با متخصص فیزیوتراپی در این رابطه ملاقات شود.

متخصصان فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی از روش های مختلف برای تشخیص مشکل صدا دادن زانو استفاده کرده و بر اساس تشخیص خود بهترین روش های درمانی را برای بیمار تجویز می نمایند. در ادامه بعضی از روش های درمانی مورد استفاده در کلینیک آرمانی با توجه به دلیل ایجاد مشکل صدا دادن زانو، مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و طرح سوالات خود با متخصصان ما در کلینیک آرمانی تماس حاصل فرمایید.

ماساژ درمانی

افراد بیمار می توانند از ماساژ درمانی برای رفع مشکل صدا دادن زانو در نتیجه تشکیل حباب های گاز در محل مفصل استفاده کنند. هنگام استفاده از ماساژ درمانی می بایست به نکات زیر توجه شود:

• در ماساژ درمانی همواره می بایست از فشار نرم برای مفاصل زانو استفاده شود.

• هیچگاه نباید مفاصل زانو در حالت حمایت نشده و آزاد ماساژ داده شوند.
شما می توانند برای ماساژ مفصل زانوی خود از یک توپ تنیس یا غلتک استفاده کرده و به این ترتیب به بهترین نتایج ممکن در هنگام ماساژ دست پیدا کنید.

Usntitled

کار درمانی (کایروپرکتیک)

در این روش درمانی از نیروی ناگهانی و کنترل شده دست ها یا ابزارهای مخصوص برای درمان صدا دادن زانو استفاده می شود. این روش درمانی می بایست توسط یک فرد متخصص بر روی فرد بیمار انجام شود و اثر بخشی آن زمانی بیشتر است که صدا دادن مفصل به خاطر ابتلای فرد به آرتروز باشد. به این ترتیب نیروی وارد شده به مفصل در این تکنیک به بازیابی توان حرکتی تاندون ها، رباط ها و نیز درمان مشکلات عصبی کمک موثر می نماید.

Usnqaqatitled

شاک ویو درمانی

زانوی دونده شرایطی است که درمان آن با استفاده از شاک ویو امکان پذیر است. به این ترتیب این روش درمانی باعث تحریک برخی اجزای بدن شده و درمان مشکل را برای بدن فرد امکان پذیر می کند. دستگاه مورد استفاده برای این درمان امواج شوکی را به میزان دقیق و کنترل شده بدون وارد کردن آسیب و نیز بدون هر گونه عوارض جانبی به عضو آسیب دیده می تاباند. به این ترتیب با تمرکز این امواج بر نقاط خاص آسیب دیده، تاثیرات متعدد درمانی ناشی از آن به تدریج در فرد مشاهده می شود.

11111111111111111111111111طب سوزنی

مطالعات انجام شده نشان می دهد طب سوزنی دارای تاثیر با اهمیت بر انواع خاص درد در ناحیه زانو و بطور خاص شرایط ایجاد شده به خاطر ابتلای فرد به آرتروز است. به این ترتیب طب سوزنی می تواند باعث کاهش صدای ایجاد شده در محل مفصل زانو به خاطر مشکل آرتروز شود. علاوه بر این، طب سوزنی می تواند ناراحتی بیمار را تا زمان تاثیرگذاری سایر روش های درمانی کاهش دهد و در برخی موارد این روش می تواند حتی به عنوان یک جایگزین برای عمل جراحی یا سایر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

Uasnqasqsatitledفیزیوتراپی

در صورتی که زانوی شما بطور مرتب صدا می دهد و این صدا با درد همراه است، متخصص فیزیوتراپی می تواند با تجویز برنامه های حرکتی مناسب، قدرت و پایداری مفاصل زانوی شما و نیز دامنه حرکتی آنها را افزایش دهد. این تمرین های حرکتی را می توان به دو دسته کلی به شرح زیر طبقه بندی کرد:

• تمرین های حرکتی تقویتی: تقویت عضلات پا یکی از بهترین روش های درمان برای از بین بردن درد ایجاد شده در محل مفصل زانو است. به عبارت دیگر، در ۹۹٫۹% موارد، ضعف عضلات عامل کلیدی برای مشکلات ایجاد شده در مفصل زانو است. به این ترتیب شما می¬توانید برای تقویت این عضلات به پشت به یک دیوار تکیه داده و به آرامی با فشار دادن پشت خود به دیوار، زانوها را خم کرده و ارتفاع بدن خود را کاهش دهید. با تکرار این حرکت بطور منظم به تدریج عضلات پای شما تقویت خواهند شد.

• تمرین های حرکتی کششی: حرکت های کششی باعث بهبود عملکرد زانو از طریق افزایش نیرو و پایداری زانو می شوند و به این ترتیب تقریباً تمام دلایل ایجاد درد زانو را از بین می برند. برای مثال ممکن است به شما توصیه شود پای خود را بر روی یک صندلی گذاشته و با ایجاد کشش در پاها و گرفتن انگشت شست پا، پای خود را به آرامی به سمت خود بکشید.

پیشگیری

برای پیشگیری از صدا دادن زانو مهم است که با دلایل ایجاد این مشکل آشنا شده و از آنها دوری کنید. علاوه بر این برای پیشگیری از این مشکل همواره توصیه می شود بطور منظم و صحیح ورزش نمایید تا به این ترتیب مفصل زانو و عضلات مربوط به آن تقویت شوند. گاهی اوقات ایجاد التهاب در محل مفصل با فرسایش آن ارتباط دارد. در این شرایط استفاده از روغن ماهی می تواند اقدامی موثر در برابر مشکل ایجاد شده باشد. به همین خاطر همواره توصیه می شود روغن ماهی یا مکمل های حاوی روغن ماهی برای جلوگیری از فرسایش مفصل مصرف کنید.