سردرد تنشی

سردرد تنشی درد ناگهانی، تنگی یا فشار در اطراف پیشانی یا پشت سر و گردن شما است. بعضی از مردم می گویند احساس می کنند که یک چاقو در این حالت جمجمه آن ها را می فشارد. معمولا به این تنوع سردرد ها سردردهای استرس نیز گفته می شوند، آنها شایع ترین نوع برای بزرگسالان هستند.

سردرد تنشی چیست؟

بیشتر سردرد ها تنشی هستند. این گونه سردرد ها تمایل دارند که هر چند وقت یک بار اتفاق بیافتند. اگر شما تحت فشار و یا استرس باشید فاصله زمانی بروز این گونه سردرد ها کوتاه تر می شود. معمولا این گونه سردرد ها نشانه چیز خطرناکی نیستند. اما می توانند بسیار دردناک و آزاردهنده باشند و باعث اختلال در زندگی روزمره شوند. سردرد های تنشی می توانند از ۳۰ دقیقه تا یک هفته طول بکشند.
اگر شما در طول یک ماه بیش از ۱۵ روز و به مدت سه ماه متوالی سردرد داشتید، ممکن است شما به سردرد تنشی مزمن مبتلا شده باشید. این گونه سردرد می تواند به استرس و افسردگی منجر شود که افسردگی و استرس به نوبه خود می توانند منجر به بروز سردرد بیشتری شوند.
حدود ۴ نفر از هر ۱۰۰ نفر در ایالت متحده آمریکا به سردرد تنشی مزمن مبتلا هستند. علائم آن می تواند از کودکی شروع شود اما بیشتر افراد در سنین میانسالی با این مشکل مواجه می شوند. برخی از افراد به صورت همزمان از سردرد تنشی و سردرد میگرنی رنج می برند.

علائم سردرد تنشی چیست؟

•  درد و فشار ملایم تا معمولی در پیشانی، بالا و طرفین سر
  •  سردرد در میانه های روز شروع می شود.
  •  مشکلات در خوابیدن
  •  احساس خستگی
  •  حساسیت
  •  مشکل در تمرکز
  •  حساسیت کم به نور و سر و صدا
  •  درد عضلات

علل

•  استرس و تنش‌، که‌ باعث‌ فشار آمدن‌ روی‌ عضلات‌ گردن‌، سر، صورت‌ و آرواره‌ها می‌شود.
  •  اختلالات‌ خواب‌
  •  خوردن‌ یا آشامیدن‌ پیش‌ از اندازه‌
  •  کار بدنی‌ سخت‌ و خسته‌کننده‌
  •  اضطرب‌ یا افسردگی
  •  خستگی‌ و جمع‌کردن‌ مداوم‌ چشم‌ها، مثلاً در نور آفتاب‌
  •  مصرف‌ بعضی‌ از داروها، موادمخدر، یا الکل
  •  پایین‌ افتادن‌ قندخون
  •  تغییرات‌ هورمونی‌ در سیکل‌ ماهانه‌
  •  واکنش‌های‌ آلرژیک‌

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سردرد تنشی سبب وقفه در کار و زندگی عادی شما می شود، باید برای کنترل آن دارو مصرف کنید و به پزشک مراجعه نمایید. حتی اگر سابقه سردردهای قبلی دارید اما احساس می کنید که نوع آن تغییر کرده، باید به پزشک مراجعه کنید. سردرد ها ممکن است علامت برخی بیماری های بسیار جدی و خطرناک مانند تومور مغزی یا پارگی در عروق مغزی باشند.

درمان سردردهای تنشی

درمان و مدیریت سردردهای تنشی در کوتاه مدت بر درمان حمله‌های حاد و در بلند مدت بر پیشگیری از سردردهای دوره‌ای تمرکز دارد. عموماً، درمان کوتاه مدت این سردردها شامل تجویز دارو (عمدتاً مسکن‌ها) بوده و در درمان‌های بلند مدت آن‌ها، که جنبه پیشگیری دارند، هم از دارو و هم از روش‌های غیردارویی استفاده می‌شود. در کل، با تجویز دارو، آموزش‌ ریلکسیشن، تغییر سبک زندگی و سایر درمان‌های مشابه، تقریباً می‌توان به تمامی مبتلایان به این سردردها کمک کرد.

داروها و مراقبت‌های خانگی

برای رهایی از سردردهای تنشی می‌توان از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کرد. البته، از این داروها باید تنها در صورت نیاز استفاده شود. زیرا استفاده بیش از حد از داروهای بدون نسخه باعث بروز سردردهای «ناشی از استفاده بیش از حد دارو» یا «ریباند» می‌شود. این سردردها زمانی رخ می‌دهند که بیمار کاملاً به یک دارو عادت می‌کند؛ در این شرایط، از بین رفتن اثر آن دارو منجر به بروز درد می‌شود. گاهی اوقات داروهای بدون نسخه برای درمان سردردهای تنشی تکرار شونده کافی نیستند. در چنین مواردی، پزشک از یک سری داروهای تجویزی استفاده می‌کند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

•  ایندومتاسین
  •  کتورولاک
  • ناپروکسن
  •  مخدرها
  •  استامینوفن تجویزی

اگر مسکن‌ها جواب ندهند، پزشک یک داروی شل کننده عضلات تجویز می‌کند که باعث شل شدن عضلات سر و گردن می‌شود. همچنین، گاهی اوقات یک داروی ضدافسردگی مانند یکی از مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) نیز تجویز می‌شود. این مهار کننده‌ها می‌توانند با تثبیت سطح سروتونین مغز به بیمار در مقابله با استرس کمک کند.

مکمل‌ها

برخی از مکمل‌ها نیز به تسکین سردردهای تنشی کمک می‌کنند. البته، از آنجا که ممکن است درمان‌های جایگزین با داروهای قدیمی تداخل پیدا کنند، بهتر از پیش از مصرف این مکمل‌ها با یک پزشک مشورت کنید. مطابق نظر متخصصان مغز و اعصاب، مکمل‌های زیر می‌توانند به پیشگیری از سردردهای تنشی کمک کنند:

•  باتربور (گیاه سایبان)
  • کوآنزیم Q10
  •  فیورفیو (بابونه گاوی)
  •  منیزیم
  •  ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)

سایر روش‌های کاهش سردردهای تنشی عبارتند از:

•  روزی چند بار قرار دادن یک تشکچه گرمکن برقی یا کیسه یخ روی پیشانی؛ هر بار به مدت۱۰ دقیقه
  • گرفتن یک دوش یا حمام آب گرم برای شل کردن عضلات تنش‌دار
  •  بهبود وضعیت قرارگیری بدن
  •  استراحت مکرر هنگام کار با رایانه، جهت جلوگیری از خستگی چشم

البته، ممکن است این روش‌ها یا تکنیک‌ها به طور کامل از تکرار سردردهای تنشی جلوگیری نکنند.

آیا می توان از سردرد تنشی پیشگیری کرد؟

برخی از افراد حتی بعد از مصرف دارو نیز باز مقداری احساس سردرد می کنند. اما با درمان سردرد تنشی احتمالا تعداد دفعات بروز آن کمتر شده و هنگامی که بروز می کنند نیز احتمالا بسیار شدید و آزار دهنده نخواهند شد. برای پیشگیری از سردرد تنشی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

•  سعی کنید استرس را کاهش دهید.
  •  مطمئن شوید که خواب، ورزش و تغذیه شما کافی، سالم و برطبق یک برنامه منظم باشد.
  •  مطمئن شوید که حالت بدن شما در هنگام نشستن، بلند شدن، ایستادن و راه رفتن مناسب است.
  •  سعی کنید در هنگام استفاده از کامپیوتر به چشم های خود فشار نیاورید.
  •  اگر با اضطراب و افسردگی مواجه هستید سعی کنید برای درمان آنها اقدام کنید.
  •  سعی کنید از سردرد های خود یادداشت برداری کنید. هر دفعه که احساس سردرد می کنید تاریخ، ساعت و کاری را که انجام داده اید و حس می کنید منجر به سردرد شما شده است و همچنین حسی که قبل از شروع سردرد داشته اید را بنویسید. این یادداشت ها می توانند به شما و پزشک کمک کنند تا بتوانید دلیل سردرد را پیدا کنید. پزشک می تواند از روی این یادداشت ها طرح درمانی مناسبی را برای شما آماده کند.