شاک ویو تراپی: روش و موارد درمانی آن

شاک ویوتراپی، درمانی موثر و کارآمد برای بیماران مبتلا به اختلال‌های مزمن تاندون به شمار می‌رود و کاربرد گسترده‌ای در پزشکی ورزشی و فیزیوتراپی دارد. شاک ویوتراپی یکی از روش‌های موفقیت‌آمیز و گزینه دوم درمان برای بیمارانی است که به دیگر درمان‌های فیزیوتراپی واکنش مناسب نشان نداده‌اند.

شاک ویوتراپی درمانی غیرجراحی است که با وارد کردن پالس‌های انرژی به بافت‌های آسیب‌دیده معین در داخل تاندون نابه‌هنجار عمل می‌کند. به این ترتیب جریان خون داخل ناحیه آسیب دیده افزایش می‌یابد، احیاء سلولی تحریک می‌شود، فرایند التیام بخشی خود بدن برانگیخته می‌شود و عامل‌های موضعی مولد درد کاهش می‌یابد.

اگر از دست و پنجه نرم کردن با درد مزمن گردن، کمر، زانو و دیگر بخش‌های بدن خسته شده‌اید و در جستجوی جایگزینی موثر برای جراحی هستید، ما راه حل ایده‌آلی را به شما معرفی می‌کنیم. کلینیک فیزیوتراپی آرمانی همواره تلاش خود را به کار بسته است تا با ارائه پیشرفته‌ترین خدمات فیزیوتراپی مانند شاک ویوتراپی (ESWT) که ایمنی و سودمندی‌شان به اثبات رسیده است، به اعتماد مراجعین خود را پاسخی شایسته بدهد. بیماران دچار مشکلات اسکلتی و عضلانی می‌توانند از این عمل با حداقل تهاجم بهره بگیرند.

در صورت علاقه به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شاک ویو تراپی و سایر درمانهای بدون نیاز به جراحی در کلینیک فیزیوتراپی می‌توانید با شماره‌های ۰۹۳۰۱۸۹۱۱۷۳ و ۰۲۱۴۴۶۷۱۰۵۶ تماس حاصل نمایید.

سازو کار عملکرد شاک ویوتراپی

پروب روی ناحیه آسیب دیده فشار داده می‌شود و امواج شوکی از پوستی عبور داده می‌شود که ماده ژل مانندی برای هدایت بهتر روی آن زده شده است. تکانه‌های انرژی به صورت موج شوکی از پوست عبور می‌کند و داخل بافت آسیب دیده به صورت موج شعاعی غیرکروی منتشر می‌شود. این امواج شوکی شعاعی واکنش التهابی مانندی را در بافت آسیب دیده آغاز می‌کند. بدن نیز از طریق افزایش گردش خون، رگ‌های خونی و متابولیسم در بافت تحت درمان واکنش نشان می‌دهد.

امواج شوکی به صورت پالس‌هایی حس می‌شود که علی‌رغم اندکی ناراحت کننده بودن اصلاً دردناک نیستند. متخصص با شدت پایین شروع می‌کند و به تدریج شدت را تا زمان راحت بودن بیمار افزایش می‌دهد. شاک ویوتراپی ابتدا برای درمان سنگ کلیه انجام می‌شد، اما امروزه تغییراتی در آن داده شده است تا بتوان از آن برای درمان ناراحتی‌های تاندون نیز بهره گرفت.

درمان با شاک ویوتراپی عملی سرپایی است که نیازی به بی‌حسی موضعی یا داروی آرام بخش ندارد.

مزایای شاک ویوتراپی

• عدم ایجاد برش و باقی نماندن جای زخم
  • عدم نیاز به استراحت پس از عمل و امکان بازگشت به محل کار در همان روز
  • دوران بهبود سریع و بهبودی کامل به مدت ۲ تا ۶ هفته
  • هزینه پایین‌تر و ایمنی بالاتر در مقایسه با عمل‌های جراحی
  • سرپایی بودن درمان

عارضه‌های قابل درمان با شاک ویوتراپی

• التهاب تاندون آشیل (تاندینوپاتی)
  • آنژین صدری
  • سرطان سینه ـ عارضه‌های مرتبط با لنفوم
  • سلولیت
  • درد مزمن لگن
  • جوش نخوردن استخوان
  • اختلال نعوظ
  • استخوان سازی نابجا
  • نفروپاتی افزایش فشار خون
  • آرنج تنیس بازان (اپی کوندیلیت خارجی یا تنیس البو)
  • کمر درد مزمن
  • زخم و جراحت پا
  • آرنج گلف بازان (اپی کوندیلیت داخلی)
  • بد جوش خوردن استخوان
  • مرگ استخوانی (استئونکروز) سر استخوان ران
  • تندینوپاتی کشکک زانو
  • بیماری پیرونی
  • درد شانه (تاندونیت روتاتور کاف)
  • انقباض و گرفتگی پس از اسیب دیدگی یا سکته مغزی
  • آسیب دیدن نخاع
  • شکستگی فشاری
  • سندرم گیر کردن استخوان ساب اکرومیال/ شانه درد ساب اکرومیال (شانه یخ زده)
  • التیام یافتن زخم، از جمله جراحت‌های سوختگی
  • دیگر ناراحتی‌های عضلانی ـ اسکلتی (مانند خار پاشنه، انگشت چکشی، تنوسینوویت پا یا مچ پا و التهاب تاندون استخوان درشت نی)

شاک ویو تراپی در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی

پیش از شاک ویوتراپی

فیزیوراپیست کلینیک آرمانی معاینه و ارزیابی دقیقی را برای اطمینان از صحت تشخیص و مناسب بودن شاک ویوتراپی با توجه به شرایط بیمار انجام می‌دهد. برای این منظور اولتراسوند تشخیصی (سونوگرافی) یا اسکن ام آر آی پیش از شروع درمان انجام می‌شود.

روش انجام شاک ویوتراپی

در کلینیک ما شاک ویو تراپی با وقفه‌های یک هفته‌ای انجام می‌شود. هر جلسه درمان حدود ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و معمولاً سه یا در صورت مقاوم بودن مشکل پنج جلسه درمان باید انجام شود.

کلینیک آرمانی به خود می‌بالد که همواره توانسته است با ارائه خدمات پیشرفته رضایت مراجعین خود را جلب کند. مراجعین کلینیک فیزیوتراپی در کنار خدمات تخصصی فیزیوتراپی از درمان شاک ویوتراپی نیز بهره‌مند می‌شوند. ترکیب این دو روش مزایای درمان را افزایش می‌دهد.

پس از شاک ویوتراپی

علائم بسیاری از بیماران تقریباً بلافاصله پس از درمان بهبود می‌یابد، حال آن که برخی پس از چند هفته واکنش محسوس به درمان نشان می‌دهند. قرمزی یا ورم موقت ناحیه درمان شده و مختصری افزایش درد طبیعی است. بروز نتیجه نهایی گاهی چند هفته زمان می‌برد. پیشنهاد می‌شود که یک متخصص بیمار را ۶ تا ۸ هفته پس از درمان به منظور بررسی پیشرفت به دست آمده معاینه کند.

آیا شاک ویوتراپی دردناک است؟

شاک ویوتراپی نباید دردناک باشد. اگر بیمار از قبل درد شدیدی را در ناحیه تحت درمان تحمل کند، ممکن است ناراحتی در طول درمان شاک ویوتراپی قدری بیشتر از حد معمول باشد. متخصص فیزیوتراپی می‌تواند شدت درمان را با استفاده از دستگاه‌ کنترل کند تا ناراحتی عمل به حداقل برسد.

تفاوت شاک ویوتراپی و اولتراسوند

شاک ویوتراپی و اولتراسوند از بسیاری جهات به یکدیگر شباهت دارند. بااین حال شاک ویوتراپی دامنه فشار بسیار بالاتری دارد و در آن به جای موج نوسانی انرژی مورد استفاده در اولتراسوند از پالس‌های مجزا استفاده می‌شود.

تحت پوشش بیمه بودن شاک ویوتراپی

شاک ویوتراپی در کلینیک آرمانی توسط متخصصین فیزیوتراپی دارای مجوز انجام می‌شود، بنابراین اگر تحت پوشش بیمه تکمیلی باشید، بیمه طرف قرارداد بخشی از هزینه درمان یا تمام آن را پرداخت خواهد کرد. به علاوه کلینیک فیزیوتراپی آرمانی گزارشی از عمل(های) انجام شده و هزینه‌های مرتبط را مستقیماً به شرکت بیمه ارسال می‌کند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از جزییات با ما تماس بگیرید.