طب سوزنی و درمان با سوزن خشک در فیزیوتراپی

tebesoozani

با وجودی که در روش‌های طب سوزنی و سوزن خشک از سوزن‌های مشابه استفاده می‌شود، اما این دو روش درمان بسیار متفاوت می‌باشند. طب سوزنی سنتی عمدتاً برای تشخیص و درمان شرایط پاتولوژی شامل مشکلات سیستمیک استفاده می‌شود، در حالی که سوزن خشک برای ارزیابی و درمان موارد سندرم درد ماهیچه‌ای و نارسایی نقاط و نواحی حساس بدن، اسپاسم عضلات و نیز افزایش نیروی عضلات استفاده می‌گردد.

متخصصین فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی از هر دوی روش‌های طب سوزنی سنتی و روش نوین سوزن خشک برای درمان بیماری‌های اسکلتی و عضلانی استفاده می‌کنند. تحقیقات مختلف انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد با وجودی که طب سوزنی برای درمان مشکلات عمومی‌تر مانند سردرد، درمان چاقی و سایر مشکلات مانند آن مناسب است، سوزن خشک دارای نتایج مناسب‌تر در درمان بیماری‌های اسکلتی عضلانی مانند انواع کمردرد، دردهای مزمن مفصل و سیاتیک می‌باشد. متخصصین طب سوزنی و سوزن خشک در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی در کنار ورزش از این روش‌ها برای بهبود مناسب و ریکاوری بهتر بیماران استفاده می‌کنند. همکاران ما در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره طب سوزنی و نیز درمان با سوزن خشک هستند. جهت دریافت مشاوره و طرح سوالات خود و نیز رزرو نوبت می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۴۴۶۷۱۰۵۶ با ما تماس حاصل فرمایید.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک روش درمان سنتی کشور چین است که در آن برای درمان بیمار سوزن‌های ریز به نقاط خاص بدن وارد می‌شود. در حقیقت طب سوزنی یک روش درمان مکمل یا جایگزین (CAM) می‌باشد. به این ترتیب می‌توان گفت طب سوزنی متفاوت از روش‌های درمان غربی است.

طب سوزنی بر اساس این باور عمل می‌کند که یک انرژی یا نیروی حیاتی در کانال‌های بدن به نام «مریدین» جریان دارد. این نیروی حیاتی در اصطلاح نیروی چی (Qi) نامیده می‌شود. در حقیقت طب سوزنی اعتقاد دارد زمانی که این نیرو نتواند به صورت آزادانه در بدن جریان پیدا کند، این شرایط باعث بیمار شدن فرد و ایجاد مشکلات خاص برای وی می‌شود. به این ترتیب طب سوزنی می‌تواند جریان این نیرو را در بدن تسهیل کرده و سلامت فرد را بازیابی نماید.

طب سوزنی اغلب برای درمان سردرد، درد در ناحیه کمر و درد دندان استفاده می‌شود. از دیگر فواید طب سوزنی امکان استفاده از آن برای درمان بسیاری مشکلات دیگر مثل ناباروری، تشویش و آسم است. استفاده از سوزن های یک بار مصرف عوارض طب سوزنی را به صفر می رساند اما استفاده کردن از طب سوزنی هنوز مورد تایید علمی محققان قرار نگرفته و اکثر بیماران از این روش درمان به‌طور خصوصی استفاده می‌کنند.

سوزن خشک چیست؟

سوزن خشک یک نوع خاص از طب سوزنی است که از آن برای درمان درد عضلات استفاده می‌شود و به همین خاطر گاهی اوقات به آن تحریک داخلی عضله نیز گرفته می‌شود. نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد استفاده از سوزن خشک می‌تواند مشابه تزریق دارو برای کاهش درد عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها مناسب باشد. بی‌حسی ایجاد شده در نتیجه استفاده از این روش در یک نقطه در اصطلاح «تاثیر سوزن» نامیده می‌شود. توجه داشته باشید تکنیک‌های طب سوزنی و سوزن خشک تا حدود زیادی مشابه هستند، اما هدف و نوع استفاده از آن‌ها برای درمان مشکلات متفاوت می‌باشد.

درمان سوزن خشک توسط متخصص فیزیوتراپی: چه اطلاعاتی می‌بایست درباره این درمان در اختیار بیمار قرار گیرد؟

درمان با سوزن خشک یکی از قوی‌ترین مودالیتی‌های مورد استفاده در درمان مشکلات بافت نرم است. کاربرد طب سوزنی در فیزیوتراپی به‌طور خاص توسط متخصصان فیزیوتراپی باتجربه انجام شده و در آن سوزن‌های ریز به بدن بیمار وارد می‌شود. به این ترتیب فرد معالج می‌تواند نقاط حساس میوفاشیال (myofascial)، عضلات، و بافت‌های پیوندی را تحریک کرده و با کنترل درد عصبی عضلانی، باعث بهبود فعالیت این بافت‌ها شود. یک نقطه حساس به عنوان یک نقطه خاص از ساختار اسکلتی عضلانی تشریح می‌شود که در داخل یک گروه عضلات بزرگ‌تر قرار گرفته است. این نقاط حساس می‌توانند نسبت به تماس حساس شده و درد ناشی از سایر نقاط بدن را منعکس نمایند. به این ترتیب امروزه متخصصان فیزیوتراپی از روش سوزن خشک با هدف بهبود وضعیت نقاط حساس و کاهش درد استفاده می‌کنند.

سوزن خشک تاثیر فراوان بر بازیابی و درمان مشکلات بافت نرم داشته و می‌تواند درد ایجاد شده در بافت‌های نرم را از بین ببرد. در حقیقت در کوتاه‌مدت، سوزن خشک موثرترین روش درمانی است که متخصصان فیزیوتراپی از آن برای درمان درد ایجاد شده در بافت‌های نرم استفاده می‌کنند.

آیا سوزن خشک مشابه طب سوزنی است؟

هرچند در هر دوی این روش‌ها از سوزن‌های بسیار ریز و استریل استفاده شده و این سوزن‌ها به نقاط مختلف بدن بیمار وارد می‌شوند، باید توجه داشته باشید این روش‌ها دارای تفاوت‌های مشخص با یکدیگر هستند که برای مثال در این رابطه می‌توان از موارد زیر نام برد:

• متخصصان فیزیوتراپی نمی‌توانند از روش طب سوزنی استفاده کنند و نمی‌توان از ارائه‌دهندگان خدمات درمان با سوزن خشک به عنوان متخصص طب سوزنی نام برد.
  • متخصصان فیزیوتراپی از مفاهیم طب سوزنی، نقاط حساس مریدین، و سایر اصطلاحات مربوط به آن استفاده نمی‌کنند.
  • متخصصان فیزیوتراپی از سیستم‌های سنتی مریدان همچون نیروی چی یا کانال‌های انرژی در درمان بیماران خود استفاده نمی‌کنند.
  • متخصصان فیزیوتراپی از تکنیک‌های طب سوزنی برای بررسی وضعیت زبان و نبض بیمار در فعالیت خود استفاده نمی‌کنند.
  • متخصصان فیزیوتراپی عمدتاً شرایط اسکلتی عضلانی و مشکلات مربوط به آن را درمان می‌کنند، در حالی که متخصص طب سوزنی بر ایجاد توازن در کل سیستم بدن تمرکز دارند.

آیا استفاده از سوزن خشک می‌تواند به رفع مشکلات شما کمک کند؟

برای ارزیابی مناسب بودن استفاده از روش درمان سوزن خشک برای رفع مشکلات لازم است وضعیت بیمار و شرایط وی به‌طور کامل توسط متخصص فیزیوتراپی بررسی شود. در حقیقت سوزن خشک برای درمان مشکلات بافت نرم همچون التهاب، تاندونیت، انقباض، نقاط حساس، گرفتگی بافت، گردش خون مویرگی، ورم، و سایر مشکلات اسکلتی عضلانی استفاده می‌گردد.

هنگامی که درمان سوزن خشک به همراه سایر روش‌های درمان دستی و تمرین‌های حرکتی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند برای رفع و درمان مشکلات زیر مناسب باشد:

مدت زمان مورد انتظار برای بهبود شرایط مشکل با استفاده از این روش‌های درمان چقدر است؟

شرایط بدن هر بیمار متفاوت است و بنابراین نمی‌توان مدت زمان لازم برای بهبود بیمار را به‌طور دقیق مشخص کرد. به هر حال، اکثر بیماران می‌تواند با بهبود چشمگیر شرایط خود پس از ۲ تا ۴ جلسه درمان مواجه شوند و گاهی اوقات ممکن است بهبود در شرایط حتی پس از اولین جلسه درمان نیز برای بیمار قابل مشاهده باشد.

آیا طب سوزنی و سوزن خشک دردناک است؟

معمولاً، وارد کردن سوزن در بدن بیمار به خوبی قابل تحمل است. به این ترتیب در محل ورود سوزن به بدن ممکن است احساس درد محدود ایجاد شود که افراد این درد را به صورت سوزش، خارش، یا درد ناشی از نیشگون گرفتن تشریح می‌کنند.