علت و درمان آرتروز مچ دست

آرتروز مچ دست بیماری مربوط به بافتهای مختلف درون مفاصل مچ دست است. آرتروز مچ دست ممکن است در نتیجه التهاب حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (دائمی) در یک مفصل و بافتهای نرم اطراف آن به‌وجود آید. این مشکل می‌تواند پس از آسیب به مفصل (مانند انگشت شکسته) یا شاید در اثر عوامل ژنتیکی (وراثت) و محیطی حاصل شود.

علت

بسیاری ازآسیب دیدگی های مچ دست مانند شکستگی و رگ به رگ شدگی به آسانی بهبود میابند. اگر چه این آسیب دیدگی ها می تواند در آینده برای افراد مشکل ساز شود. این آسیب دیدگی ها باعث ایجاد تغییراتی در آناتومی و ساختار مچ دست می شود و مچ دست به نرمی کارنمی کند این تغییرات باعث از بین رفتن مفصل مچ دست به مرور زمان میشود وازبین رفتن مچ دست به مرور زمان هم منجربه بروز بیماری آرترو ز میشود پزشکان به این نوع آتروز ،آرتروز بعدازآسیب دیدگی میگویند رگ به رگ شدن وشکستگی های شدید همچنین باعث آسیب دیدگی های غضروفی میشود غضروف ها زمانیکه فشارزیادی برروی آنها وارد شود دچار کبودی میشوند ممکن است غضروف ها هیچ تغییری نکنند وآسیب دیدگی خود را تا ماه ها بعد نشان ندهد. دربعضی ازمواقع آسیب دیدگی غضروف ها شدید است و قسمتی ازغضروف ها از استخوان جدا شود این قست جدا شده مجددا به استخوان متصل نخواهد شد و باید بوسیله انجام جراحی برداشته شود و درصورتیکه این قست جداشده برداشته نشود در اطراف مفصل معلق است و باعث گرفتگی مفصل می شود همچنین باعث ایجاد درد وآسیب دیدگی های بیشتری به مفصل می شود. بدن نمی تواند حفره خالی شده درفضای غضروف را پرکند وجای آن با ایجاد جراحت بافت پرمی شود. این جراحات مانند غضروف ها لیز ونرم نیستند.
هرنوع آسیب دیدگی روی مچ دست می تواند روی عملکرد مفصل مچ دست تاثیر گذار باشد بعد از شکستگی مچ دست شکاف استخوان ها کمی متفاوت تر از حالت طبیعی جوش می خورد و بهبود میابد. آسیب دیدگی ها ی لیگامنتی براثر عدم استحکام مفصل ایجاد میشود . هرزمانیکه آسیب دیدگی ها باعث تغییرد رحرکت مچ دست شودحتی درصورتیکه تغییرات جزئی باشد، می تواند فشار بروی غضروف ها را فزایش دهد وشبیه به یک ماشین عمل میکند زمانیکه درمکانیسم آن تعادل نباشد سریعتر ازبین میرود باگذشت سالها عدم تعادل درمکانیسم مفصل باعث ایجاد آسیب دیدگی به غضروف ها میشود و زمانیکه غضروف ها نمی توانند به تنهایی بهبود یابند و ترمیم شوند آسیب دیدگی های بیشتری ایجاد میشود و در نهایت مفصل نمی تواند این آسیب دیدگی ها را جبران و ترمیم کند و آرتروز مچ دست شروع می شود.

علائم و نشانه‌ها

درد و سفت شدن، علائم معمول آرتروز هستند. علائم و نشانه‌های آرتروز مچ دست، شامل موارد زیر است:

•  درد (درد در مچ دست)
  •  سفت شدن
  •  ضعف
  •  تورم
  •  حرکت محدود
  •  صدای تق یا قیژ یا روی‌ هم کشیده شدن هنگام حرکت

تشخیص آرتروز مچ دست

ابتدا پزشک درباره علائم و سابقه پزشکی شما می‌پرسد و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. در هنگام معاینه فیزیکی، پزشک مچ دست شما را از لحاظ تورم، درد و حساسیت به لمس، بررسی می‌کند. محل تورم می‌تواند به پزشک بگوید کدام‌ یک از مفاصل مچ، بیشتر درگیر است. اگر پزشک شک کند که شما مبتلا به آرتروز هستید، ممکن است رادیولوژی و آزمایش خون انجام شود که مشخص شود به کدام نوع آرتروز مبتلا هستید. ازمایش خونی که آنتی‌ بادیهایی با نام فاکتور روماتوئید یا آنتی بادیهای پپتید/پروتئین ضد سیترولینه، را بررسی می‌کند، آرتریت روماتوئید را تشخیص می‌دهد.

روش‌های درمانی مرسومی که در حال حاضر برای آرتروز دست و درد مچ دست مورد استفاده قرار می‌گیرد به شرح زیر است:

• مصرف داروهای مسکن آنالژزیک
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی
  • تزریق استروئید
  • تزریق‌های نقطه‌ای
  • استفاده از آتل و بریس
  • فیزیوتراپی
    این روش درمانی می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:
     یک برنامه ورزشی شامل حرکات اختصاصی برای مچ دست
     توصیه روش‌های کلی برای افزایش قابلیت عملکرد مچ دست و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حرکات ورزشی
     استفاده از درمان‌های فیزیکی از قبیل گرما، بسته‌های یخ، دستگاه تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)، ماساژ، درمان‌های دستی، طب سوزنی و تپینگ برای تسکین درد
     ارائه ادوات یا آتل‌هایی برای کمک به راه رفتن و حرکت کردن بدون نیاز به کمک دیگران
  • ماساژ درمانی و ماساژ عمیق
  • درمان دستی
  • طب سوزنی
  • اولتراسوند درمانی
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)

ورزش‌ها

مشت کردن

دست چپ خود را مستقيم بالا ببريد و سپس به آرامي دست خود را مشت کنيد و انگشت شست را در طرف خارج دست قرار دهيد. دقت کنيد که اين کار را به آرامي انجام دهيد و اصلاً به دست خود فشار نياوريد. سپس به آرامي دست خود را باز کنيد تا انگشتان شما دوباره به حالت صاف و کشيده دربيايد.

خم کردن انگشت‌ها

براي شروع، دست خود را مانند حرکت قبلي، صاف بلند کنيد. انگشت شست خود را به طرف کف دست خم کنيد و چند ثانيه به همين حالت نگه داريد. سپس آن را باز کنيد و اين بار انگشت نشانه را به طرف کف دست خم کنيد. اين حالت را هم چند ثانيه نگه داريد و بعد انگشت خود را باز کنيد.

خم کردن انگشت شست

دست خود را صاف بگیرید و انگشت شست را به طرف کف دست خم کنید. سعی کنید نوک انگشت شست را به طرف پایین انگشت کوچک بکشید. این حالت را به مدت یک یا دو ثانیه نگه دارید و سپس شست را به حالت اول برگردانید.

یک حلقه بسازید

دست خود را صاف به طرف بالا بگیرید و سپس همه انگشتان خود را به طرف داخل خم کنید تا نوک انگشت‌ها به هم برسند و یک حلقه تشکیل دهند. این حالت را چند ثانیه نگه دارید و سپس دوباره انگشت‌ها را صاف کنید.

خم کردن روی میز

تیغه دست خود را از طرف انگشت کوچک دست بر روی میز بگذارید و انگشت شست را مستقیم به طرف بالا نگه دارید. در حالی که شست خود را بدون حرکت به طرف بالا نگه داشته‌اید، چهار انگشت دیگر را به طرف داخل خم کنید تا دست شما به شکل حرف L دربیاید. این حالت را چند ثانیه حفظ کنید و سپس انگشتان خود را باز کنید تا به حالت اول برگردد.

بلند کردن انگشت

کف دست خود را صاف روی میز بگذارید. از انگشت شست شروع کنید و همه انگشتان را یکی یکی از روی میز بلند کنید. هر انگشت را به مدت یک یا دو ثانیه بالا نگه دارید و سپس آن را پایین بیاورید. همین حرکت را با همه انگشتان دست چپ خود هم انجام دهید.

کشش مچ دست

فراموش نکنید که مچ دست‌های شما هم ممکن است در اثر آرتروز، خشک و سفت شود. برای ورزش دادن مچ دست، دست خود را مستقیم در جلوی بدن نگه دارید و کف دست را به طرف پایین بگیرید. سپس با دست چپ خود، دست راست را به آرامی به طرف پایین فشار بدهید تا جایی که نیروی کشش را در مچ دست و ساعد خود احساس کنید. این حالت را چند ثانیه نگه دارید و سپس به حالت اول برگردانید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید و سپس همین کار را با دست چپ انجام دهید.