علت و علائم درد کف پا و درمان با فیزیوتراپی

هرکدام از پاها شامل ۲۶ استخوان است که دوقسمت کمانی را تشکیل داده است کمان طولی که در راستای پا وکمان عرضی که درعرض پا قرارگرفته است استخوان های ناحیه کف پا در ابتدا بوسیله یک قالب و بوسیله رشته های فیبری که به عنوان لیگامان شناخته شده است به یکدیگر متصل شده اند ماهیچه های پا که بافت های سخت و محکمی است و به عنوان ماهیچه های کف پا شناخته شده است دومین ناحیه ای است که از پا نگهداری و پشتیبانی می کند. همچنین وسایل کمک درمانی مانند پدهایی برای کف پا وجود دارد که می تواند از وارد شدن فشار روی کف پا جلوگیری کند و نقش ضربه گیر را ایفا کند. درد کف پا معمولا بر اثر عملکرد اشتباه یا واکنش هر کدام از ساختارهای کف پا ایجاد میشود. با پیشرفت های کنونی درمان درد کف پا بسته به دلیل و علل آن امکان پذیر است. گاهی ورزش های کف پای صاف و حتی ماساژ کف پا نیزمی تواند در درمان درد کف پا ماثر باشد.

علائم درد کف پا

درد کف پا می‌تواند هریک از علائم زیر را شامل شود:

•  یک تیر کشیدن مبهم و مداوم (اگر رباط کشیده شده باشد)
  •  تورم یا حساسیت به لمس در پا
  • قرمزی و یا کبودی در صورت آسیب جدی‌تر
  •  احساس ناراحتی هنگام قرار دادن وزن بر روی پا
  •  درد شدید هنگام چرخش و یا دست‌کاری پا
  •  حساسیت به لمس در صورت فشار دادن پا
  •  داغ شدن و گز گز و مورمور پا

علل درد کف پا

•  آرتروز، نقرس و استئوآرتریت و درد کف پا: مفاصل مختلفی در کف پا وجود دارد که با وجود هر یک از این بیماری ها ممکن است دچار درد شوند.
  •  پارکینسون و درد کف پا: بیماری پارکینسون ممکن است کنترل عضلات را سخت کند و روی کف پا نیز تاثیر داشته باشد و می تواند علت درد کف پا باشد.
  •  فشار خون و درد کف پا: در فشارخون بالا به دلیل تراکم مایعات بدن کف پا دچار تورم و درد می شود.
  •  اضافه وزن و درد کف پا: اضافه وزن باعث می شود فشار بر روی کف پا زیاد شده و منجر به درد در کف پا شود.
  •  پوکی استخوان و درد کف پا: در بیماری پوکی استخوان ممکن است با از بین رفتن استخوان های کف پا ، کف پا دچار درد می شود.
  •  بارداری و اضافه وزن:اضافه وزن در دوران بارداری باعث فشار به کف پا پای بارداری و همچنین سوزش کف پا و درد زیر انگشتان پا می شود. درد پا و ساق پا یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است. اغلب مادران (حتی کسانی که برای بار چندم باردار شده‌اند) علاوه بر حال بد در صبح، درد کمر، حالت تهوع و استفراغ و ترک‌های پوستی از درد پا و درد پاشنه پا نیز شکایت دارند. اکثر مادران تصور می‌کنند که درد پا امری عادی است که جزئی از دوران بارداری محسوب می‌شود اما کاملاً هم اینطور نیست. استفاده تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی مانند کفی و کفش طبی، ورزش‌های مناسب و ماساژ پا می‌تواند از مهم‌ترین عوامل برطرف‌کننده درمان پا درد در بارداری باشد. به علاوه مصرف آب زیاد و مکمل منیزیم در درمان درد و گرفتگی پا در بارداری نیز موثر است.
  •  بیماری کلیه، سکته قلبی و کم کاری تیروئید و درد کف پا:کلیه این بیماری ها موجب تراکم مایعات بدن می شوند و در نتیجه باعث درد کف پا می شود.
  •  سن زیاد و درد کف پا:در بعضی از افراد با افزایش سن ، کف پاها پهن شده و ممکن است باعث ایجاد درد کف پا شود.

انتخاب روش درمانی مناسب برای درد کف پا بستگی به علل درد کف پا دارد. تشخیص درد در مراحل اولیه آن از اهمیت اساسی در تعیین بهترین روش درمان درد کف پا برخوردار است. در صورتی که درد بیمار خفیف یا متوسط باشد، بهبود وضعیت کفش می تواند به کاهش علائم و درمان درد سینه پا کمک کند. اکثر بیماران در این حالت می توانند از الگوی استراحت، یخ درمانی، کمپرس، و بالا نگه داشتن پا برای رفع مشکل استفاده نمایند. این الگو یک روش رایج مورد استفاده توسط ورزشکاران برای درمان این مشکل است. این الگو شامل استراحت دادن به پا، گذاشتن یخ بر روی پا برای مدت پانزده تا بیست دقیقه در هر بار، کمپرس پا با بانداژ کردن آن، و قرار دادن پا به میزان حداقل ۱۲ اینچ بالاتر از سطح قلب است. علاوه بر این گاهی اوقات از دارو های ضد التهاب غیر استروئید برای درمان درد کف پا استفاده می شود. در مواردی که مشکل شدید تر باشد، تزریق استروئید یا جراحی پا می تواند به کاهش درد و ورم ایجاد شده و نیز درمان مشکلات زیربنایی (در صورت وجود) کمک موثر نماید. در صورتی که شما به فاشیای کف پای شدید مبتلا شده اید و استفاده از روش های درمانی غیر جراحی تاثیری بر وضعیت شما ندارد، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد دهد از تزریق کورتیزن برای کاهش درد خود استفاده کنید. اگر استفاده از تزریق کورتیزن نیز نتوانست مشکل شما را بر طرف کند، پزشک از عمل جراحی برای بریدن و آزاد کردن فاشیای کف پا استفاده خواهد کرد.

ورزش‌های مفید:

• تمرین قوس کف پا: کف پای برهنه را رو به جلو و عقب، از پاشنه در امتداد قوس کف پا روی استوانه بغلتانید. این حرکت را دو بار در روز، هر بار به مدت ۳ تا ۵ دقیقه انجام دهید.

•  تمرین گرفتن اجسام با انگشتان پا: استوانه را زیر انگشتان پا قرار دهید، سپس انگشت‌ها را رو به پایین خم کنید و با آنها استوانه را بگیرید و ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید. صبح‌ها بهترین زمان برای انجام دادن این تمرین است.

•  بالا رفتن روی نوک پنجه: بایستید، کف پاها را به موازات یکدیگر بگذارید و به آهستگی روی پنجه بالا و پایین بروید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید تا عضله‌های ساق پا و قوس کف پا کشیده شود.

•  کشش تاندون آشیل: برجستگی کف پا را روی نخستین پله پلکان بگذارید و بایستید. سپس بگذارید پاشنه‌ها رو به پایین و کف زمین بیاید. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید و سپس استراحت کنید. این حرکت را ۳ بار تکرار کنید.

•  کشش آرنگ کف پا: بنشینید، کف یک پا را روی زانوی دیگر بگذارید، پایه انگشتان را بگیرید و تا جایی که کشش ملایمی را حس می‌کنید به سمت پا بکشید. ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را ۳ بار تکرار کنید.

•  کشش با استفاده از حوله: روی زمین بنشینید و یک پا را مقابل خود دراز کنید. حوله را دور پنجه بیاندازید و آن را بدون خم کردن زانو به سمت بدن بکشید. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را ۳ بار تکرار کنید.

•  چرخش وکشش کف پا: کف پا را رو به داخل به گونه‌ای بکشید که تا حد امکان کف پا در راستای پا قرار گیرد و خط صافی تشکیل شود. ۵ تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.