ماساژ درمانی (کمر،گردن،عضلات و پا) در مرکز فیزیوتراپی

z

ما در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی با بهره‌گیری از تکنیک‌های ماساژ مدرن، راهکارهای مؤثری را در کاهش درد، کنترل درد و رهایی از آن پیش روی شما قرار می‌دهیم. تکنیک‌های ارائه شده در این مرکز پزشکی به ویژه برای بیماران مبتلا به آرتروز، فیبرومیالژیا، دردهای مختلف کمر، درد گردن، درد پا و تنش‌های عضلانی در دسترس است.

همکاران ما در مرکز آرمانی آماده پاسخگویی به سؤالات شما در زمینه ماساژ درمانی هستند. جهت دریافت مشاوره، طرح سؤال و یا گرفتن نوبت می‌توانید با

شماره‌های ۰۲۱۴۴۶۷۱۰۵۶ و ۰۹۳۰۱۸۹۱۱۷۳ تماس حاصل نمایید.

ماساژ درماني

z1

در ماساژ درماني از ترکيبي از تکنيک‌هاي مختلف براي درمان علل مشکلات اسکلتي – عضلاني استفاده مي‌شود و هدف آن تنها متمرکز بر تسکين درد نيست. به عبارت ديگر، ماساژ درماني شامل دست‌ورزي تخصصي بافت‌هاي نرم بدن - نه تنها عضلات، بلکه ليگامنت‌ها، تاندون‌ها و فاشيا‌ها - با هدف کمک به بازيابي توان عملکرد سالم و صحيح بدن است.

برخي از عوارض شايعي که ماساژ درماني مي‌تواند به درمان آنها کمک کند عبارتند از: آسيب‌هاي تاندون آشيل (تاندون مچ پا)، التهاب تاندون‌ها، آسيب‌ديدگي‌هاي ساق پا، کشيدگي ران پا، بيماري "آرنج تنيس بازان"، شانه يخ‌زده، آسيب‌هاي عضلات همسترينگ، فاشياي پلانتار (ليگامنت کف پا)، چسبندگي‌ها، آسيب شلاقي گردن، کمر دردهاي مزمن، درد سياتيک، دردهاي ناشي از آرتروز، بيماري "شانه شناگران"، التهاب بورس‌هاي مفصلي، آسيب‌هاي عضلات گرداننده شانه، آسيب‌هاي گردن، سردردهاي مختلف، گرفتگي عضلات و سندروم انسداد خروجي قفسه (توراکس).

ماساژ درماني و درمان فيزيکي

ماساژ درماني و فيزيک درماني دو روش درمان دستي هستند که هر دو هدف‌هاي يکساني دارند؛ يعني کمک به بهبود آسيب‌ديدگي‌ها، تسکين درد و بازيابي توان عملکردي. اما ماساژ درماني بيشتر يک درمان کلي نگر است که ذهن و جسم را با هم در نظر مي‌گيرد و تمرکز آن در درجه اول بر بافت‌هاي نرم بدن است. از طرفي، درمان فيزيکي معمولاً در هر زمان فقط بر يک قسمت خاص از بدن تمرکز دارد و شامل روش‌هاي توانبخشي براي تقويت و بهبود آسيب‌ديدگي آن ناحيه خاص از بدن و بازيابي عملکرد سالم آن است. به‌طور کلي فيزيوتراپيست‌ها از روش‌هاي مختلفي براي ماساژ درماني استفاده مي‌کنند.

ماساژ درمانی برای درمان و کنترل شرایط زیر کارایی بالایی را از خود نشان داده است

درد گردن

z2

در اصطلاح عامه خيلي وقت‌ها براي توصيف شرايط و موقعيت‌هاي سخت، آن را به "گردن درد" تشبيه مي‌کنند. به‌طوري که براي خيلي از افراد، درد گردن معادل رنج و سختي زياد است.

انجام ماساژ درماني به‌طور منظم مي‌تواند از بروز درد و ناراحتي در تمام بدن شما جلوگيري کند. اما در صورتي که شما به طور خاص از درد گردن رنج مي‌بريد، ماساژ درماني هم در درجه اول بر شانه‌ها و قسمت بالاي کمر شما متمرکز خواهد بود. در واقع ماساژ درمانی خود گردن از همان ابتدا مي‌تواند باعث تشديد علائم درد آن شود، در حالي که ماساژ آرام بازوها، سينه، پاها و کمر مي‌تواند در تسکين درد گردن تأثير زيادي داشته باشد.

کمر درد

z3

کمر درد تقريباً براي هر کسي در زماني از زندگي اتفاق مي‌افتد. در واقع وقتي اطلاعات مربوط به ماساژ درماني را جستجو کنيد، مي‌بينيد تعداد افرادي که به دنبال "ماساژ کمر" هستند خيلي بيشتر از کساني است که خواستار ماساژ شانه، زانو، دست،گردن يا هر قسمت ديگري از بدن هستند.

ماساژ درماني مي‌تواند به رفع اسپاسم و گرفتگي عضلات که در اثر بي‌حرکتي دنده‌‌ها يا مفاصل ناحيه توراکس به وجود آمده است کمک زيادي نمايد و عملکرد اين مفاصل را بهبود ببخشد. حتي با استفاده از ماساژ عضلات سريني (گلوتئال) در ناحيه باسن و آزاد کردن فشار وارد بر بافت‌هاي ناحيه پايين کمر، مي‌توان قابليت حرکتي مفاصل ساکروايلياک يا دنبالچه را هم افزايش داد.

ماساژ کمر علاوه بر تأثيري که در افزايش کارآيي ساير روش‌هاي درماني دارد، مي‌تواند خطر وقوع دردهاي ناگهاني و يا مزمن کمر را نيز به‌طور قابل ملاحظه‌اي کاهش دهد. اگر شما هم در اثر عوامل مختلفي از قبيل کم‌تحرکي مفاصل ستون فقرات، لگن و دنده‌ها، يا فشردگي اعصاب به خاطر اسپاسم عضلاني و يا بيمار‌ها و عوارض ساختاري بدن دچار کمر درد مزمن شده‌ايد، بهتر است به يک متخصص باتجربه در زمينه ماساژ کمر مراجعه کنيد. زيرا ماساژ کمر علاوه بر تسکين درد، مي‌تواند فوايد متعدد ديگري هم براي شما داشته باشد. ماساژ درماني يک نقش پيش‌کنشي (Proactive) در بهبود سلامت عمومي شما دارد، زيرا ماساژ دادن اندام‌هاي بدن به‌طور منظم، باعث آرامسازي و افزايش سطح آمادگي عضلات به طور کلي مي‌شود. اين امر در کاهش استرس، بهبود خواب و افزايش ترشح هورمون اندورفين که نقش تقويت کننده روحيه و شاداب‌کنندگي طبيعي بدن را بر عهده دارد، تأثير زيادي خواهد داشت.

به‌طور کلي بدن شما بعد از ماساژ مي‌تواند عملکرد خيلي بهتري داشته باشد، زيرا گردش خون در بدن بيشتر مي‌شود و خون حاوي اکسيژن تازه، بيشتر به عضلات شما مي‌رسد و مواد زائد نيز با سرعت بيشتري از اندام‌هاي شما دفع مي‌شود. علاوه بر آن، ماساژ کمر باعث افزايش انعطاف‌پذيري کمر و کل بدن شما مي‌شود، زيرا عضلات کمر و دنده‌ها را شل مي‌کند و دامنه حرکت آنها را افزايش مي‌دهد.

دردهاي عضلاني در ورزشکاران

غالباً ماساژ درمانی برای ورزشکاران متمرکز بر قسمت‌هایی از بدن است که در اثر حرکات مکرر و عمدتاً تهاجمی، فشار زیادی بر روی آنها وارد می‌شود. روش‌های ماساژ درمانی ورزشی روز به روز با استقبال بیشتری مواجه می‌شود و به عنوان یک جزء مفید در اغلب برنامه‌های جامع آموزشی ورزشی گنجانده می‌شود. از تکنیک‌های ماساژ درمانی ورزشی به عنوان راهکاری برای آماده‌سازی ورزشکاران قبل از مسابقه و کاهش دوره بهبود آسیب‌دیدگی‌ها و دستیابی به حداکثر توان عملکرد در جریان تمرین‌های ورزشی یا بعد از مسابقات استفاده می‌شود. امروزه اغلب ورزشکاران حرفه‌ای به خوبی از این نکته آگاهی دارند که ماساژهای ورزشی اختصاصی برای آنها باعث افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش ضعف، بهبود استقامت و کمک به جلوگیری از آسیب‌های ورزشی و آماده‌سازی بدن و ذهن جهت ارائه بهترین عملکرد ممکن می‌گردد.

یکی از مهم‌ترین فواید ماساژ درمانی ورزشی نسبت به سایر روش‌های ماساژ، قابلیت بالای این روش در تقویت نقاط اتصال عضلات به تاندون می‌باشد.

فیبرومیالژیا

z4

سندروم فیبرومیالژیا به صورت درد مزمن گسترده در سطح بدن، ضعف، اختلال حافظه و بی‌حوصلگی در بیمار مشخص می‌شود. این عارضه در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد و در واقع یک بیماری نیست بلکه یک سندروم یا نشانگان می‌باشد که می‌توان آن را درمان و مدیریت نمود. خوشبختانه فیبرومیالژیا تهدیدی برای جان بیمار به شمار نمی‌رود و باعث آسیب‌دیدگی عضلات یا مفاصل نیز نمی‌شود. متخصصین ماساژ درمانی در زمان ماساژ برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا، بیشتر بر تکنیک‌هایی تمرکز می‌کنند که گردش خون در ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد و باعث بهبود تأمین عناصر غذایی برای اندام‌های بدن و دفع موارد زائد از آنها می‌شود. در واقع این تکنیک‌ها به‌طور اختصاصی برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا طراحی شده است و همزمان می‌تواند به کاهش ضربان قلب، شل شدن عضلات، افزایش دامنه حرکت مفاصل و تحریک بدن به ساخت مسکن‌های طبیعی، کمک زیادی نماید.

درمان کرانیوساکرال

images

درمان کرانیوساکرال یا کرانیال ساکرال یک روش دست‌ورزی آرام و غیرتهاجمی است که بیشتر بر روی استخوان‌های سر، جمجمه و ستون فقرات تمرکز دارد و هدف آن آزادسازی فشار وارد بر این قسمت‌ها و تسکین استرس و درد ناشی از آن است.

درمان کرانیوساکرال با هدف بازگرداندن استخوان‌های جمجمه و ستون فقرات به جایگاه سالم و طبیعی خود انجام می‌شود تا از این طریق فشار ناشی از آسیب‌های مزمن کاهش پبدا کند و سر دردهای میگرنی، درد گردن و کمر، بیماری‌های مفصل فکی- گیجگاهی (التهاب مفصلی که فک تحتانی را به جمجمه متصل می‌کند) و سایر عوارض مربوط به آن برطرف شود.

بسیاری از افراد نمی‌توانند تصور کنند که انسان در پوست سر خود نیز ماهیچه‌هایی زیادی دارد. این ماهیچه‌ها مسئول ابراز حالت‌های چهره هستند. بنابراین ممکن است روی این عضلات نیز فشار زیادی وارد شود، به ویژه هنگامی که تمام طول روز پشت کامپیوتر می‌نشینید یا تحت استرس‌ها و فشارهای روحی زیاد قرار داشته باشید. از طرفی ما در برنامه‌های مراقبتی و تقویت عضلات، معمولاً به پوست سر توجه نمی‌کنیم و حتی از کشیدگی عضلات این ناحیه هم آگاه نمی‌شویم. در حالی که اغلب افراد وقتی که سرشان ماساژ داده می‌شود، احساس می‌کنند که فشار سنگینی از روی آنها برداشته شده است. شما هم می‌توانید قبل از شروع هر جلسه ماساژ درمانی از درمانگر خود بخواهید که درمان کرانیوساکرال یا ماساژ پوست سر را نیز برایتان انجام دهد.

در مرکز درمانی آرمانی ماساژ اصلی سر و صورت که شامل ماساژ استخوان ساکرال و ماهیچه‌های گونه، دور چشم، پیشانی، دور لب و گردن می‌شود با بهترین کیفیت و کادری مجرب انجام می‌گیرد.

آرتروز

z6

آرتروز به عنوان مهم‌ترین علت ناتوانی و کاهش کیفیت زندگی در افراد مختلف شناخته می‌شود که هزینه‌های کلانی را جهت درمان به خود اختصاص می‌دهد و فعالیت‌های عادی بیمار را به شدت محدود می‌کند.

به‌طور کلی بیماری آرتروز بر سه نوع است:

• استئوآرتروز. این عارضه غالباً مفصل‌هایی که نیروی وزن یا فشار زیادی بر آنها وارد می‌شود، از قبیل زانوها، لگن، پاها و ستون فقرات را درگیر می‌نماید.
  • آرتروز روماتیسمی. یک بیماری خودایمنی است. یعنی بیماری که در اثر آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به قسمت‌های سالم خود بدن از جمله به مفصل‌ها حمله می‌کند.
  • آرتروز پسوریاتیک. افراد مبتلا به این عارضه دچار التهاب پوست (پسوریازیس) پوست و مفاصل (آرتروز) می‌شوند.

خوشبختانه نتايج تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که ماساژ می‌تواند در کاهش درد و افزایش توان حرکتی در افرادی که از بیماری آرتروز رنج می‌برند، تأثیر زیادی داشته باشد.

همچنین مطالعات نشان داده است که انجام ماساژ درمانی به‌طور منظم می‌تواند باعث کاهش اضطراب، تسکین  درد و افزایش قدرت مفاصل در بیماران مبتلا به آرتروز شود. همچنین یکی از ناراحتی‌های عمده در بیماران مبتلا به آرتروز، کمبود خواب و ناتوانی در خواب عمیق است که ماساژ درمانی می‌تواند در رفع آن مؤثر واقع شود.

متخصصان فیزیوتراپ در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی با تکیه بر درما‌ن‌های مبتنی بر ماساژ، خدمات ویژه‌ای را برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو، لگن و پا فراهم آورده است.

همکاران ما در مرکز آرمانی آماده پاسخگویی به سئوالات شما در زمینه ماساژ درمانی هستند. جهت دریافت مشاوره، طرح سئوال و یا گرفتن نوبت می‌توانید با شماره  ۰۲۱۴۴۶۷۱۰۵۶ و ۰۹۳۰۱۸۹۱۱۷۳ تماس حاصل نمایید.

شل کردن عضلات

fb3f5966763c7fd61e95cf6e3798a681

تحمل وزن سنگین بدن، بلند کردن اجسام سنگین، طرز نادرست ایستادن، نشستن و خوابیدن و انجام حرکات بدنی سنگین به‌طور مکرر باعث وارد آمدن فشار زیادی بر عضلات کمر و سایر عضلات و مفاصل حساس بدن می‌شود. این فشارها در درازمدت منجر به اسپاسم و گرفتگی عضلات و دردناک شدن قسمت بالای کمر، لگن، باسن و عضلات همسترینگ خواهد شد. ماساژ درمانی، عضلات آسیب‌دیده و کشیده شده را شل کرده و دامنه حرکت و انعطاف‌پذیری آنها را افزایش می‌دهد و از این طریق، دردهای ناشی از این فشارها را به صورت ریشه‌ای درمان می‌کند. علاوه بر آن، ماساژ درمانی میزان خونرسانی به عضلات آسیب‌دیده را افزایش می‌دهد و به این ترتیب، اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به این عضلات می‌رسد. مجموعه این فرایندها باعث کاهش ورم و خشکی ماهیچه‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری و تسکین درد آنها خواهد شد. ماساژ عضلات همچنین باعث افزایش تولید اندورفین‌ها و بالا رفتن سطح هورمون‌های سروتونین و دوپامین می‌شود. همه این هورمون‌ها در بهبودی و شادابی بدن شما نقش دارند و به آرام‌سازی اعصاب و رفع دردهای عضلانی کمک می‌کند.

انعطاف‌پذیری عضلات

z8

ماساژ درمانی یک راهکار بسیار مؤثر برای حفظ و تقویت انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت عضلات است. ماساژ درمانی با کار کردن مداوم بر روی عضلات، بافت‌های همبند، تاندون‌ها، لیگامنت‌ها و مفاصل می‌تواند انعطاف‌پذیری بدن شما و توان حرکتی شما را به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود ببخشد، مفاصل شما را نرم و سالم نگه دارد و خطر مصدومیت و آسیب‌دیدگی شما را کاهش دهد.

یک فایده مهم دیگر که ماساژ درمانی برای عضلات بدن شما دارد، افزایش جریان خون در آنها است که باعث بهبود سریع‌تر آسیب‌دیدگی‌های آن و جلوگیری از بیماری و آسیب‌دیدگی مجدد می‌شود. همچنین کشیدن عضلات در ماساژ درمانی باعث اصلاح وضعیت بدن شما در زمان راه رفتن، ایستادن و نشستن می‌شود و دامنه حرکت مفاصل را افزایش می‌دهد. ماساژ درمانی و ورزش‌های کششی برای افرادی که به‌طور معمول فعالیت فیزیکی سنگین انجام می‌دهند، اهمیت بسیار بیشتری دارد. عضلات شل و آرام، کمتر در معرض کشیدگی و آسیب‌دیدگی در زمان فعالیت شدید هستند.

آسیب‌دیدگی پاها

z9

ماساژ پاها می‌تواند به عنوان یک روش درمانی و آرام‌سازی عمقی برای افرادی که از التهاب فاشیای پلانتار (کف پا) و یا آسیب‌های مچ پا رنج می‌برند، عمل کند. ماساژ پا حتی در افرادی که روزانه درگیر کار یا بازی‌های فیزیکی سخت هستند بسیار مفید است. ماساژ درمانی اختصاصی برای آسیب‌دیدگی پا، نه تنها باعث تسکین درد پنجه پا، درد مچ پا، التهاب فاشیای پلانتار و دردهای شایع ناشی از آرتروز می‌شود، بلکه می‌تواند استرس و اضطراب و آثار آن بر تمام بدن را نیز تسکین دهد. علاوه بر ماساژ درمانی، بعضی از ورزش‌های کششی هم می‌توانند از این نظر مفید واقع شوند. در صورتی که شما هم از درد و حساسیت در ناحیه پا، پاشنه و ساق پا رنج می‌برید، حتماً در زمان جلسه ماساژ درمانی به درمانگر خود اطلاع بدهید. همچنین بهتر است بعد از جلسه ماساژ درمانی جهت درد پاها، براي مدتی استراحت داشته باشید.