مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی در فیزیوتراپی چیست؟

d

مگنت تراپی و مخصوصآ الکتروتراپی که توسط متخصصین در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی انجام می‌شود از زیرمجموعه‌های فیزیوتراپی محسوب می‌شود. این نکته قابل توجه است که با وجود اثر الکتریکی قوی ما می‌توانیم حرکات و احساسات را تحریک کنیم تا آماده انجام تغییرات شیمیایی در بافت‌های بدن شوند. در موارد دیگر این مؤلفه‌های مغناطیسی هستند که قوی و نافذ می‌باشند. زمانی که اثر مغناطیسی با پالس‌هایی با فرکانس منظم در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد (که باعث یونیزه شدن اجزاء شیمیایی می‌شود)، نیروی مغناطیسی بر این یون‌ها، مولکول‌ها و حتی دوقطبی‌های آب تأثیر می‌گذارد و باعث هدایت و جنبش آن‌ها می‌شود. حرکت بارهای الکتریکی متابولیسم را دقیقاً در بافت‌هایی که تحت درمان مگنت تراپی قرار گرفته‌اند افزایش می‌دهد.

کلینیک فیزیوتراپی آرمانی با پیشرفته‌ترین وسایل الکتروتراپی رزرو دنیا آماده ارائه خدمات به بیماران عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات کامل از روش‌های ما و رزرو نوبت می توانید با شماره‌های ۰۲۱۴۴۶۷۱۰۵۶ و ۰۹۳۰۱۸۹۱۱۷۳ تماس حاصل نمایید.

مگنت تراپی چیست؟

مگنت تراپی یک روش درمانی براساس این ایده است که انرژی مغناطیسی می‌تواند درد را کاهش داده و فرایند طبیعی بهبودی را به وسیله تحریک انرژی مغناطیسی خود بدن تسریع نماید. این روش در دوران باستان در کشورهایی نظیر مصر، یونان و چین انجام می‌شده و تا کنون هم ادامه پیدا کرده است. مغناطیس تراپی به خصوص در بین ورزشکاران و موزیسین‌ها که از انرژی مغناطیسی برای درمان آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد از عضلات و مفاصل به کار برده می‌شود.

مگنت تراپی چگونه انجام می‌شود؟

d1

با مگنت تراپی می‌توان به نتایج زیر دست یافت

• ترمیم بافت‌های آسیب دیده
  • افزایش جذب سطح اکسیژن در سلول‌ها تا ۲۰۰ درصد
  • بهبود سنتز پروتئین
  • کاهش درد، تورم، التهاب و سوزش
  • تحریک اندورفین
  • کاهش التهاب با کاهش آنزیم‌های التهابی

مگنت تراپی میتوکندری سلولی را تحریک می‌کند. تورم در بافت آسیب دیده سریع‌تر کاهش یافته و از سفتی عضلات پیشگیری شده یا باعث کاهش آن می‌شود ودر نتیجه احتمال پارگی و گرفتگی عضلات یا رباط‌ها کاهش می‌یابد. یک تحریک مضاعف در سلول‌ها و ترمیم پروتئین‌های سلولی وجود دارد که باعث تسریع فرایند بهبود شده و از ناتوانی‌ها و ابتلا به بیماری‌های مزمن آتی پیشگیری می‌کند. مگنت تراپی سلول‌های آسیب‌دیده را به وسیله تحریک تغییرات الکتریکی در سلول دوباره انرژی‌دار می‌کند تا به شرایط سلامتی باز گردند. این انرژی مضاعف باعث بازسازی سلول‌های خونی، افزایش گردش جریان خون و افزایش پتانسیل حمل اکسیژن می‌شود.

مگنت تراپی برای افزایش عوامل زیر به کار می‌رود

• گردش جریان خون
  • انرژی
  • آبرسانی به سلول‌ها
  • توده عضلانی بدون چربی
  • دامنه حرکتی و انعطاف پذیری
  • استامینا
  • استحکام
  • استقامت
  • پاسخ‌های عصبی - عضلانی

مگنت تراپی باعث کاهش عوامل زیر می‌شود

• سفتی عضلات
  • تورم و التهاب
  • اسپاسم
  • کوفتگی و کبودی

از مگنت تراپی در درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

d2

مزایای مگنت تراپی

مگنت تراپی روشی غیرتهاجمی، با قیمت مناسب و در بسیاری از موارد بسیار مؤثر است. امروزه مردم بیشتر تمایل به استفاده از روش‌های درمانی دارند که در وقت آنها صرفه جویی کرده و سریع‌تر آنها را به نتایج مطلوب برساند. همه درمان‌های جامع یک ماهیت مشترک دارند؛ آن‌ها بر اساس فرایندهای طبیعی انجام می‌شوند. مگنت تراپی بسیار شبیه طب سوزنی است، سیستم انرژی را دوباره برقرار کرده و در نتیجه فرایند بهبودی شروع می‌شود.

روند انجام

• شما به اتاق درمان هدایت می‌شوید. از شما خواسته می‌شود تا دراز بکشید و گوشی‌هایی به شما داده می‌شود تا در خلال عمل آنها را روی گوش خود قرار دهید.
  • تمام کویل‌های الکترومغناطیسی در پشت سر شما قرار داده می‌شود. کویل‌های الکترومغناطیسی خاموش هستند و متناوباً پالس‌های تحریک‌کننده تولید می‌کنند. این باعث تولید صدای ضربه زدن یا کلیک کردن می‌شود که معمولاً تا مدتی باقی می‌ماند. شما هم در پیشانی خود احساس ضربه خوردن می‌کنید. به این مرحله از فرایند مپینگ یا نگاشت گفته می‌شود.
  • مقدار انرژی مغناطیسی مورد نیاز تعیین می‌شود. پزشک میزان نیروی مغناطیسی را تا زمانی که انگشتان و دست شما به طور ناگهانی تکان بخورد افزایش می‌دهد که به آستانه حرکت معروف است و به عنوان نقطه مرجع برای مشخص کردن مقدار درست مگنت برای شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگام انجام این فرایند میزان تحریک ممکن است تغییر نماید.

آیا برای انجام مگنت تراپی منعی هم وجود دارد؟

بله افراد مبتلا به بیماری‌های زیر نمی‌توانند از مگنت تراپی استفاده کنند:

• کاشت حلزون گوش
  • استفاده از پیس میکر
  • ایمپلنت‌های کاهنده درد
  • تزریق انسولین
  • زنان باردار
  • بیماران بایپلار یا دوقطبی نباید از مگنت تراپی استفاده کنند.
  • زخم‌های باز: مگنت‌ها باعث کاهش چسبندگی پلاکت‌ها شده و دررنتیجه در روند انعقاد خون اختلال ایجاد می‌کنند.
  • از انجام مگنت تراپی در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول رگ به رگ شدن یا جمع شدن خون در قسمتی از بدن خودداری کنید.

اثرات جانبی

مگنت تراپی اثرات جانبی بسیار کمی دارد. معمولاً مگنت تراپی در بیماران یا جواب می‌دهد یا جواب نمی‌دهد. گزارش شده که بیمارانی که از تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند دچار سر دردهای خفیفی می‌شوند که تنها اثر جانبی استفاده از این روش است.