کشش ستون فقرات یا ترکشن

یکی از روش‌های درمانی که در کلینیک آرمانی انجام می‌شود ، ترکشن یا کشش ستون فقرات است. این روش که هم به صورت دستی و هم با دستگاه انجام می‌شود ، نیرویی به ستون فقرات وارد می‌کند تا آن را بکشد و حرکت دهد. در این روش، با کشیدن عضله‌های ستون فقرات که در اثر اسپاسم یا مشکلات مربوط به دیسک سفت شده‌اند، درد کمر، گردن و پا تسکین می‌یابد.

تئوری کشش ستون فقرات

ابزارهای کشش ستون فقرات یا تراکشن از اصول پایه مشابهی استفاده می‌کنند که سالهاست توسط متخصصین بیماری‌های استخوان و دیگر متخصصین بهداشت و سلامت برای کشش ستون فقرات ارائه می‌شود.

هدف از به کارگیری درمانهای کشش ستون فقرات یا ترکشن، ایجاد یک فضای التیام بخش برای مشکلاتی از قبیل بیرون زدگی دیسک، دژنره و فتق دیسک است  کشش ستون فقرات یا ترکشن نوعی کشش درمانی است که بر روی ستون فقرات انجام می‌شود و تلاش دارد فواید درمانی زیادی را به ارمغان آورد، از جمله:

• ایجاد فشار منفی بین دیسکی برای افزایش انقباض و جا انداختن دیسک‌های بیرون زده و فتق دیسک
  • ایجاد فشار کمتر در دیسک که باعث ورود مواد مغذی التیام بخش یا مواد دیگر به دیسک می‌شود.

انواع کشش ستون فقرات

ترکشن یا کشش ستون فقرات را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:

کشش مداوم

کشش مداوم ستون فقرات در هر بار بیش از چند ساعت طول می‌کشد. در این مدت زمان طولانی، فشار کمی به ستون مهره‌ها وارد می‌شود. این باور وجود دارد که این نوع ترکشن، در جداسازی ساختار ستون فقرات بی‌تاثیر است. به عبارتی دیگر، در مدت زمان طولانی ، بیمار نمی‌تواند فشاری که می‌تواند استخوانهای مهره را جدا سازد، تحمل کند.

کشش پایدار

در این روش، یک میزان ثابت کشش، از چند دقیقه گرفته تا حدود نیم ساعت، به ستون مهره‌ها وارد می‌شود. در این مدت زمان کوتاه نیروی بیشتری به مهره‌ها وارد می‌شود.

کشش مکانیکی متناوب

در این نوع از کشش، یک وسیله مکانیکی، هر چند ثانیه یکبار، نیرویی بر روی ستون مهره‌ها وارد کرده و سپس رها می‌کند. این یکی از محبوب‌ترین روش‌های کشش ستون فقرات یا ترکشن در دنیاست. کشش مکانیکی معمولا چند ثانیه اعمال می‌شود و سریع و ناگهانی است.

کشش موضعی

با قرار دادن بیمار در موقعیت‌های مختلف، با استفاده از بالش، بلوک یا کیسه‌های شن، فشار به صورت طولانی مدت به ستون فقرات وارد می‌شود.

این حالت معمولا داری خم جانبی است و تنها یک طرف از بند نخاعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کشش ستون فقرات یا ترکشن در چه محل‌هایی اعمال می‌شود؟

کشش گردن

کشش گردن، نوعی از کشش ستون فقرات یا ترکشن است که برای درمان کوتاه مدت گردن درد ، استفاده می شود. این کشش به گونه ای طراحی شده تا فشار وارده بر روی ریشه عصب گردن و اسپاسم عضلانی را کمتر کند. یک فشار ثابت یا متناوب به گردن وارد می شود تا باعث کشش عضلات گردن و بافتهای نرم شود، در حالی که فضای بین مهره های بالاتر را بازتر می کند. این کار تنها با نیروی دست یا دستگاه انجام می شود. فیزیوتراپیست تصمیم می گیرد که چه مقدار نیرو، و در چه مدت زمانی به گردن وارد شود.

کشش کمر

مثل مورد فوق، در کشش ستون فقرات یا ترکشن کمر، نیرویی متناوب یا مداوم به صورت دستی یا مکانیکی، به ستون فقرات کمر وارد می‌شود. هدف از این کار، کاهش درد کمر، ناشی از اسپاسم عضله‌های پشت و دخالت ریشه عصبی کمر‌، می‌باشد. از این روش برای درمان فتق دیسک کمر یا دیسک‌های بیرون زده، بیماری دژنراتیو دیسک، و آرتروز استفاده می‌شود. این نوع کشش، فضای بین مهره‌ها را افزایش می‌دهد که باعث کاهش درد و بهبودی می‌شود.

عملکرد کشش درمانی ستون فقرات

در کشش درمانی غیرجراحی ستون فقرات، ستون فقرات به شکل کنترل شده، مدام کشیده و رها می‌شوند. این فرایند یک فشار منفی، بین دیسک ها ایجاد می‌کند (فشار در خود دیسک) که دو مزیت بالقوه دارد:

• برگرداندن مواد فتق دیسک و دیسک‌های بیرون زده به دیسک
  • افزایش عبور مواد غذایی التیام بخش به دیسک و ایجاد شرایطی برای التیام بهتر

جلسه درمانی کشش ستون فقرات

در طی درمان قسمت تحتانی کمر(ستون فقرات کمری) بیمار با لباس روی تخت الکتریکی که نیمه پایینی آن متحرک است، دراز می‌کشد.

• یک کمربند به دور باسن بسته می‌شود و به قسمت پایینی تخت، نزدیک به پا متصل می‌شود.
  • قسمت بالایی تخت ثابت باقی می‌ماند، و بخش پایینی که بیمار به آن متصل است به جلو و کناره‌ها حرکت می‌کند تا ضمن ایجاد کشش، درد تسکین یابد.

یک تفاوت بین کشش درمانی‌های مختلف، وضعیت قرار گیری بیمار بر روی تخت است:

• بعضی از دستگاه ها بیمار را در وضعیت دمر بر روی تخت قرار می‌دهد، در حالی که صورت رو به پایین  است (مثل دستگاه VAX-D )
  •  در برخی از دستگاه‌ها بیمار به پشت دراز کشیده و صورت رو به بالاست (DRX9000)

بیمار نباید در حین درمان و پس از آن احساس درد کند و تنها می‌بایست کشش ستون فقرات یا ترکشن را حس کند.

s1

دوره درمان

در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی، کشش درمانی ستون فقرات ۱۵ تا ۳۰ جلسه انجام می‌شود که هر جلسه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد و طول دوره چهار تا شش هفته است.

جلسات درمان ممکن است شامل درمان‌های اضافی، مانند تحریک الکتریکی، سونوگرافی، گرما / سرمادرمانی باشد که در حین فرایند کشش درمانی یا بعد از آن انجام می‌شود.

همچنین به بیماران توصیه می‌شود که روزانه نیم گالن آب بنوشند، استراحت کنند و از مکمل‌های غذایی استفاده کنند. همچنین برای بهبود قدرت و تحرک، در منزل تمریناتی را انجام دهند.

افراد مناسب برای استفاده از این روش

چون از این روش برای کشیدن ستون مهره‌ها استفاده می‌شود پس برای بیماران مبتلا به

برای تسکین بیشتر درد، این روش می‌تواند با فیزیوتراپی و سایر درمان‌ها همراه می‌شود. همچنین پوشیدن یک بریس، پس از درمان می‌تواند به بیمار کمک کند که کشش ستون فقرات یا ترکشن ادامه یابد و درد تسکین یابد.

چه کسانی نباید از این روش استفاده کنند؟

از پزشک خود سوال کنید که آیا کشش درمانی، برای شما مناسب است یا خیر. اگر باردار هستید بهتر است از این روش استفاده نکنید. همچنین افرادی که به بیماری‌های زیر مبتلا هستند نباید از کشش غیر جراحی ستون فقرات استفاده کنند.

• شکستگی
  • تومور