فیزیوتراپی آسیب های ورزشی: شکستگی،دررفتگی ،پارگی رباط (غرب تهران)

آسیب‌های ورزشی بسیاری مانند فشار عضلانی، انقباض رباط، دررفتگی و شکستگی وجود دارند که معمولاً با فیزیوتراپی (لینک به مقاله‌های فیزیوتراپی) درمان می‌شوند. نوع درمان فیزیوتراپی که بیمار برای آسیب‌های ورزشی خاص دریافت خواهد کرد متفاوت خواهد بود. بیمار در تصمیم‌گیری در مورد نوع درمان با راهنمای پزشک نقش فعال خواهد داشت.
گزینه‌های درمان بسیاری وجود دارند که پزشک بر اساس مشکلات خاص بیمار، سابقه‌ی فعالیت‌ها و اهداف او به کار می‌برد. به یاد داشته باشید که توان‌بخشی فیزیوتراپی یک درمان ثابت نیست. نوعی از درمان ممکن است برای یک بیمار مفید باشد اما برای دیگری به همان اندازه مؤثر نباشد. فقط پزشک شما می‌تواند به شما در تعیین بهترین درمان‌های مکمل مناسب برای آسیب‌های ورزشی خاص کمک کند.

فیزیوتراپیست ها در ارزیابی و درمان آسیب‌های ورزشی بسیار واجد شرایط و آموزش‌دیده هستند. تکنیک‌های درمان فیزیوتراپی ورزشی (لینک به مقاله فیزیوتراپی) شامل استفاده از عوامل مختلف الکتروتراپی مانند اولتراسوند (اولتراسوند)، لیزر (لینک مقاله لیزر)، یخ و گرما است. دیگر تکنیک‌های توان‌بخشی معمولاً شامل تکنیک‌های درمان دستی برای افزایش طول و قدرت عضلات و تجویز تمرینات برای افزایش تعادل و هماهنگی است.
یکی از جنبه‌های مهم مدیریت فیزیوتراپی کمک به فرد برای یادگیری مراقبت از خود است. این آموزش ممکن است در قالب تمرینات، استفاده از ابزار کمکی مانند بریس و استریپ، یادگیری نحوه تغییر فعالیت شما به‌منظور کاهش میزان آسیب بیش‌ازحد و یادگیری راهبردهای خود-درمانی ارائه شود.
فیزیوتراپیست فرد را  به سطح ورزشی که مایل به شرکت در آن است هدایت می‌کند.

شما عزیزان درصورتی‌که دچار هرگونه آسیب ورزشی شده‌اید می‌توانید با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی آرمانی بهترین برنامه درمان و توان‌بخشی را برای تسریع روند بهبود و بازگشت به ورزش تحت نظر متخصصین ما دریافت کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره تلفن
  تماس بگیرید.

علت آسیب‌دیدگی ورزشکاران چیست؟

انجام فعالیت‌های ورزشی نیازمند مطالبات و ویژگی‌های خاص بدن است و صرف‌نظر از سطح آمادگی یا مشارکت این مطالبات باعث می‌شود که ورزشکار آسیب ببیند.
آسیب‌های ورزشی اغلب می‌تواند ناشی از استفاده بیش‌ازحد و تمرین بیش‌ازحد باشد مثلاً در مورد مشکل زانوی دونده یا آرنج تنیس‌بازان که در آن بازیکن بدن خود را تحت‌فشار زیادی می‌گذارد. آسیب‌های ورزشی همچنین ممکن است ناشی از آموزش و یا تمرینات ضعیف آموزشی باشد. کشش و گرم کردن نامناسب نیز می‌تواند منجر به آسیب‌های بسیاری شود زیرا بدن برای ورزش آماده نیست.
شما همچنین در معرض خطر آسیب‌دیدگی به علت عوامل دیگری چون سطوح بازی ضعیف یا کفش، لباس و تجهیزات نامناسب هستید.

آیا آسیب‌های ناشی از ورزش قابل‌درمان هستند؟

شما احتمالاً می‌دانید که آسیب ورزشی می‌تواند نه‌تنها بر عملکرد شما تأثیر بگذارد، بلکه همچنین شیوه زندگی شمارا نیز تحت تأثیر قرار دهد.
ورزش ممکن است منجر به صدماتی شود، که بسیاری از آن‌ها قابل‌پیشگیری هستند. فرقی نمی‌کند که فرد یک ورزشکار حرفه‌ای است یا فقط در روزهای تعطیل ورزش می‌کند؛ آسیب ورزشی می‌تواند یک مشکل رایج و ناراحت‌کننده باشد. خبر خوب این است که بیشتر آسیب‌های ورزشی می‌توانند به‌طور مؤثر توسط فیزیوتراپی(لینک به مقاله فیزیوتراپی)  درمان شوند. مدیریت صحیح صدمات ورزشی، توان‌بخشی و مشاوره با متخصص فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا پس از آسیب در اسرع وقت به فعالیت ورزشی خود بازگردید.
اهداف درمان در کلینیک فیزیوتراپی آرمانی در غرب تهران عبارتند از:

• کاهش سریع درد از طریق روش‌های حرکتی مفصل، ماساژ و الکتروتراپی
  • بهبود بافت زخم با استفاده از تکنیک‌های هدایتی
  • بازگشت سریع‌تر به ورزش و کار با افزایش روند بهبودی
  • رفع خشکی و یا تقویت منطقه آسیب‌دیده با تمرینات تجویزشده توسط متخصص
  • بهبود عملکرد هنگام بازگشت به ورزش - ما برای اصلاح هرگونه اشتباهات بیومکانیکی که ممکن است بر روی تکنیک شما تأثیر بگذارد و یا باعث آسیب شود به شما کمک می‌کنیم.

دسته‌بندی آسیب‌های ورزشی بر اساس علت

آسیب‌های ورزشی رایج می‌توانند بر اساس نحوه اتفاق افتادن آن‌ها طبقه‌بندی شوند:

ترومای مستقیم مانند ضربه به ران باعث ایجاد خونریزی و التهاب در عضلات می‌شود. سقوط بر روی بازوی کشیده شده می‌تواند منجر به دررفتگی شانه یا شکستگی مچ دست شود. ترومای غیرمستقیم مانند فرود ناگهانی روی ابزار ورزشی می‌تواند منجر به پارگی رباط، پارگی عضله (همسترینگ) یا پارگی غضروف شود.

فعالیت‌های مستمر و تکراری می‌تواند باعث کشش عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها شوند. این اتفاق به‌خصوص در ورزش‌هایی مانند تنیس و گلف که پرتاب یا محکم گرفتن مکرر دارند بسیار رایج است. در ورزش‌هایی مانند فوتبال یک عمل چرخشی قوی می‌تواند درد عضلانی و کشیدگی کشاله ران را به دنبال داشته باشد.

نوع بدن فرد بر توانایی او برای برآورده کردن نیازها و خواسته‌های ورزش خاص تأثیر دارد. برای مثال در فعالیت‌های پویا، پا ابزاری جلوبرنده است. تطبیق ضعیف پا باعث فشار بیش‌ازحد در مفصل اندام تحتانی و ستون فقرات کمری خواهد شد.

۶ مورد از شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی که فیزیوتراپی درمان می‌کند

ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند به‌سلامت بدن شما کمک کند. مزایای انجام ورزش شامل کاهش فشار و ایجاد آرامش شبانه است. بااین‌حال انجام هر فعالیت ورزشی خطر آسیب‌دیدگی را نیز به همراه دارد. در ادامه برخی از جراحات رایج ورزشی که فیزیوتراپی قادر به درمان آن است ذکر می‌شود:

پارگی رباط و تاندون

برخی از آسیب‌های دردناک ناشی از پارگی عضلات در کشاله ران، لگن، زانو و شانه است. در بعضی موارد، جراحی برای بهبود پارگی و چند ماه پس‌ازآن درمان فیزیوتراپی برای بازسازی بافت آسیب‌دیده موردنیاز است.

تاندینیت

تاندینیت یک بیماری شایع است که شامل التهاب بافت نرم در اطراف عضلات و استخوان‌ها، اغلب در شانه، آرنج، مچ دست، لگن، زانو یا مچ پا است.

شکستگی

افراد زیادی هنگام انجام فعالیت‌های مختلف، از اسکی گرفته تا پیاده‌روی، مجروح شده‌اند و مجبور به استفاده از آتل می‌شوند. در طول این دوره، شکستگی ثابت نگه‌داشته می‌شود که باعث تضعیف عضلات می‌شود. فیزیوتراپی پس از آسیب به بافت عضلانی کمک می‌کند تا به حالت سالم برسد.

آرتروز

تعدادی از ورزشکاران به علت انجام حرکات تکراری، مانند چرخش راکت یا پرتاب توپ، با مشکل آرتروز روبرو می‌شوند. آرتروز همانند سایر آسیب‌ها ازجمله رگ به رگ شدن و کشیدگی می‌تواند با فیزیوتراپی درمان شود.

دررفتگی

دررفتگی آسیب مفصلی است که پایان استخوان‌های شما را از موقعیت خارج می‌کند. علت اغلب سقوط یا ضربه است که معمولاً هنگام انجام ورزش تماسی و درگیرانه اتفاق می‌افتد.

کمردرد

مردان و زنان به یک اندازه تحت تأثیر کمردرد (لینک به درد پایین کمر) قرار می‌گیرند که شدت این درد می‌تواند از درد ناگهانی و خفیف تا درد ناگهانی و شدید باشد. اگر درد کمر شما بیش‌تر از شش هفته طول بکشد، باید ورزش را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

پس از آسیب چه باید کرد؟

در اسرع وقت و برای ۷۲ ساعت پس از آسیب، از روش زیر استفاده کنید:

• استراحت – سخت نگیرید و حرکات خود را محدود کنید.
  • یخ - در اسرع وقت و هر دو ساعت به مدت ۲۰ دقیقه یخ یا بسته‌ی ژل یخ‌زده بسته‌بندی‌شده را در یک حوله‌ی بپیچید و استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا خونریزی کنترل شود و درد و آسیب بافت‌های ثانویه کاهش یابد.
  • فشرده‌سازی – محل آسیب را محکم باندپیچی کنید. این کار به کنترل تورم کمک می‌کند.
  • بالا نگه‌داشتن. منطقه‌ی آسیب‌دیده را در ارتفاعی بالاتر از سطح قلب خود افزایش دهد تا تورم کاهش یابد.

پس‌ازاین کنترل اولیه شما باید به پزشک مراجعه کنید، به‌خصوص اگر درد و تورم بعد از ۲۴ ساعت وجود داشته باشد.

اولین نوبت فیزیوتراپی

در طول اولین مراجعه به فیزیوتراپ، از فعالیت‌هایی که باعث آسیب‌دیدگی شده، سابقه بیماری قبلی و سایر اطلاعات مربوط به شما پرسیده می‌شود. علاوه بر این، درمانگر شما یک معاینه فیزیکی کامل می‌کند و قسمت آسیب‌دیده بدن را بررسی می‌کند. اولین برخورد شما با فیزیوتراپ صرف ارزیابی یا معاینه اولیه می‌شود.

بر اساس نتایج ارزیابی و معاینه فیزیوتراپ، نیازهای خاص و اهداف درمان مشخص می‌شود، فیزیوتراپ پس از آن‌یک برنامه درمان جامع به شما ارائه می‌دهد. درمانگر شما با شما درباره برنامه درمانی در نظر گرفته‌شده صحبت خواهد کرد.

درمان شما ممکن است بلافاصله پس از ارزیابی اولیه فیزیوتراپی شما آغاز شود. فیزیوتراپ پیگیری‌های بعدی درمان را مستند می‌کند و تعیین می‌کند که آیا برنامه درمان شما تغییر یا ادامه خواهد یافت یا خیر.

درمان فیزیوتراپی برای آسیب‌های ورزشی

بعضی از درمان‌های عمومی که فیزیوتراپ ممکن است در برنامه توان‌بخشی خود داشته باشد، در زیر آمده است.

یخ

اعمال یخ معمولاً برای آسیب‌های ورزشی حاد تجویز می‌شود. یخ می‌تواند به کاهش درد و تورم که باعث آسیب شما می‌شود کمک کند. فیزیوتراپ یخ را در حوله می‌پیچد و حدود ۲۰ دقیقه آن را به قسمت آسیب‌دیده اعمال می‌کند.

گرم کردن

اگر تورم وجود نداشته باشد فیزیوتراپ ممکن است تصمیم بگیرد که از بسته‌ی گرم بسته‌بندی‌شده در حوله استفاده کند. بسته به مدت ۲۰ دقیقه اعمال خواهد شد. اعمال گرما می‌تواند به کاهش درد عضلات یا خشکی مفصلی کمک کند. علاوه بر این، افزایش جریان خون به قسمت آسیب‌دیده بدن به بهبودی خود کمک می‌کند.

محرک الکتریکی

TENS یا محرک الکتریکی عصبی پوستی، یک وسیله کوچک با قابلیت کار با باتری است که مقادیر کمی از جریان را به پوست آسیب‌دیده می‌رساند. هنگامی که دستگاه روشن است احساس سوزن سوزن شدن را احساس خواهید کرد. محرک الکتریکی می‌تواند به‌طور موقت باعث کاهش علائم درد شما شود.

اولتراسوند

اولتراسوند (لینک به مقاله اولتراسوند) دستگاهی است که باعث انتقال لرزش صدا به بافت‌های شما می‌شود. این دستگاه فیزیوتراپی می‌تواند بافت‌های عمیق‌تر و یا مناطق بزرگی از بدن را گرم کند. اولتراسوند ممکن است توسط فیزیوتراپ برای تسکین بافت‌ها و تسریع قرایند بهبودی استفاده شود.

ماساژ

ماساژ (لینک به مقاله ماساژ) که گاهی اوقات درمان دستی بافت نرم نیز نامیده می‌شود، درمانی است که فیزیوتراپ ممکن است از آن استفاده کند. ماساژ ممکن است برای تسکین خشکی عضلات، کاهش تورم، کاهش چسبندگی بافت یا کاهش درد استفاده شود.

کشش

عضلات ممکن است در طول دوره عدم فعالیت پس از آسیب دچار خشکی شوند. کشش می‌تواند به کاهش خشکی این عضلات کمک کند و درنتیجه دامنه حرکت را افزایش دهد. کشش ممکن است به‌صورت دستی توسط فیزیوتراپ انجام شود و یا او به شما تمرینات کششی آموزش دهد که خودتان می‌توانید حتی به‌راحتی در خانه انجام دهید.

تمرینات افزایش دامنه حرکت

تمرینات افزایش دامنه حرکتی (ROM) می‌تواند به بهبود یا حفظ محدوده حرکات مفصل کمک کند. با انجام این تمرینات در هر زمان، می‌توانید از خشکی مفاصل و عضلات خود جلوگیری کنید. تمرینات دامنه حرکت همچنین ممکن است با تمرینات تقویتی و قدرتی ترکیب شوند.

تمرینات تقویتی

غیرفعال بودن در یک بازه زمانی می‌تواند عضلات شما را ضعیف کند. تقویت عضلات برای دستیابی به استقلال در جنبش مهم است. تمرینات تقویتی می‌تواند به شما در به دست آوردن قدرت عضلات آسیب‌دیده و بهبود قدرت عضلات تضعیف‌شده کمک کند.

تمرین قدم زدن یا راه رفتن

شما ممکن است راه رفتن یا تمرین پیاده‌روی را با استفاده از یک دستگاه پیاده‌روی مانند یک واکر یا عصا برای جلوگیری از قرار دادن تنش در اندام آسیب‌دیده خود انجام دهید. فیزیوتراپ شما یک دستگاه پیاده‌روی مناسب را انتخاب می‌کند و نحوه استفاده درست از آن را به شما آموزش می‌دهد.

دانش بیمار

دادن قدرت و اختیار به بیمار در مورد آنچه می‌تواند در مورد مشکلات خاص خود انجام دهد یکی از جنبه‌های مهم توان‌بخشی فیزیوتراپی است. فیزیوتراپ در مورد آسیب ورزشی خاص، فعالیت یا کاردرمانی، اقدامات احتیاطی، خوددرمانی، پیشگیری از آسیب با فرد صحبت خواهد کرد.
اگر فیزیوتراپ به شما برنامه مدیریت و تمرینی خانگی ارائه دهد همه آن‌ها را توضیح خواهد داد.

روند توانبخشی

برنامه توان‌بخشی شما مخصوص ورزشی است که انجام می‌دهید و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشاوره در مورد پیشگیری از آسیب
  • مشاوره در مورد تکنیک و استفاده از تجهیزات.
  • مشاوره در گرم کردن و سرد کردن.
  • نسخه‌های ویژه سفارشی مخصوص شما و ورزشی که انجام می‌دهید.
  • مشاوره در مورد اولین زمان بازگشت امن به ورزش.
  • آزمایش تناسب‌اندام قبل از فصل.

چطور می‌توان آسیب را کاهش داد؟

• روش صحیح سرد و گرم کردن را بدانید.
  • از بریس و استریپ محافظ استفاده کنید.
  • از کفش و تجهیزات مناسب ورزشی استفاده کنید.
  • شرایط خاص مرتبط با ورزش خاص خود را رعایت کنید.
  • تمرینات مناسب هوازی انجام دهید.
  • کنترل عضلات و واکنش‌های مناسب داشته باشید.